Veľký Inovec – Pohronský Inovec

Veľký Inovec je najvyšší vrch pohoria Pohronského Inovca (oblasť Slovenské stredohorie) s výškou 901 m n.m. Táto sopečná oblasť je známa svojimi andezitovými skalnými útvarmi, podobnými ako na vrchu Benát – Kamenné mesto (704 m n.m.), o ktorom sme písali v predošlom článku. Veľký Inovec sme si vyšliapali minulé leto, od rána bolo strašne horúco, ale my sme sa prekonali a stálo to zato.

Začiatok turistiky, Staré Huty – Bukovina (Tekov)

Turistiku sme začínali v obci Staré Huty časť Bukovina, neďaleko Novej Bane, ale vieš si to vyšliapať aj z obce Tekovské Nemce, vedie tam žltá turistická trasa. V Bukovine sme to odparkovali pri Coop Jednote (GPS: 48°24’59.1″N 18°34’35.8″E). Bol víkend, čiže tam bolo dosť miesta pre každého. Ďalej sme pokračovali cestou hore popri domoch, ľudia využívali ranné prítmie na obrobenie záhradky a všade bolo cítiť víkendový kľud.

Prekrásne lesy v pohorí Pohronský Inovec

Prišli sme k drevenému smerovníku a vybrali sme sa po červenej značke smer Loksova Lúka, čo trvalo približne hodinku. Našťastie sme šli celý čas v tieni, obklopovali nás vysoké stromy s očami, ako ich ja nazývam. V tejto oblasti prevládajú dubovohrabové lesy, poskytovali nám tieň v už aj tak horúcom ráne. Všetko bolo zelené, akoby nebola pravda, že tu nepršalo veľmi dlho.

Loksova lúka pod Veľkým Inovcom

Miestami prechádzame aj po lúkach, ktoré lemujú čerstvé bodliaky. Je tu ticho a kľud a ak si dobre pamätám, cestou hore sme nikoho nestretli. Cesta je perfektne značená, takže možnosť, že by si sa tu stratil je nulová. Pomaly prichádzame na Loksovu lúku, odkiaľ je to na Veľký Inovec približne pol hodinka. Na lúke sa občerstvujeme a užívame si okolité výhľady. Čo by sme za ne dali v terajšej situácii.

Veľký Inovec – lúka 855 m n.m.

Čaká nás posledný úsek trasy na samotný vrchol, pomaly stúpame vyššie, stúpanie je veľmi mierne počas celej túry a ukazujú sa nám prvé andezitové skaly. Vieme, že sme už skoro na vrchole. Výhľad nie je bohvieaký kvôli letnému oparu a tiež bujnej vegetácií. Na vrchole je skala so slovenským znakom, zapíšeme sa do turistickej knihy a užívame si okolitú prírodu. Vyzerá to tu nedotknuto, nie ako na väčšine územia, kde prebieha ťažba.

Veľký Inovec 901 m n.m.

Veľký Inovec (901 m n.m.) nájdeš v centrálnej časti pohoria okolo ktorého sa rozprestiera Prírodná pamiatka, ktorá bola vyhlásená v roku 1992 a má rozlohu 4,2 ha. Predmetom ochrany v tejto lokalite je andezitový prúd, ktorý dokazuje sopečnú činnosť Pohronského Inovca. Okrem vzácnych skál tu nájdeš rôzne zaujímavé živočíchy a rastliny. Toto miesto je proste úžasné.

Turistická chata na Veľkom Inovci

Pokračujeme ďalej ku Chate na Veľkom Inovci. Táto chata tu stojí už veľmi dlho, voľakedy to bola len drevená útulňa, ktorú vypálili Nemci koncom 2 svetovej vojny. Teraz je to ale murovaná chata, kde vieš prespať, najesť sa alebo opekať. Chatári boli príjemní, Denis si dal pivko a pamätám si, že sme nemali dosť peňazí, nenosíme hotovosť takže sme sa zmohli na jedno pivo napoly 😀 Cestou ku chate sme videli veľkú lúku, kde by sa dalo aj stanovať, musí to byť nádhera. Z tejto lúky vieš ísť aj smerom na vrch Benát (Kamenné mesto), o ktorom sme písali naposledy, je to dokonca iba 45 minút na Obycké lúky. Vlastne ja som si až vtedy uvedomila, že tieto dva kopce sú od seba doslova na skok.

Chata na Veľkom Inovci je aj zastávka na Rudnej magistrále. Táto magistrála spája Zlaté Moravce, Banskú ŠtiavnicuDetvu vrcholom Stolica (1476 m n.m.). Vedie Pohronským Inovcom, Štiavnickými vrchmi, Javorianskou hornatinou, Poľanou, Veporskými Stolickými vrchmi. Celková dĺžka magistrály je 241 km a nastúpaš skoro 10 tisíc výškových metrov. O tejto magistrále som nemala ani potuchy a snáď ju raz s Denisom zdoláme.

Výhľad z Veľkého Inovca

Z chaty je ešte lepší výhľad do doliny ako z Veľkého Inovca, takže tam len tak sedíme na lavičke a užívame si chvíle v prírode. Keď sme na víkend v Nitre, aj vtedy sa snažíme hľadať turistické trasy, aj keď samozrejme nie sú také náročné ako v Turci, ale každý pohyb a vyvetranie hlavy sa ráta. Táto túra je vhodná aj pre menšie deti, prípadne starších ľudí, je to v podstate taká prechádzka.

Tipy na výlet v okolí Pohronského Inovca

Celá turistika na Veľký Inovec nám trvala približne 3 hodinky, prešli sme skoro 10 km  a nastúpali neskutočných 346 m. Ak si budeš chcieť pozrieť mapu prejdi na tento odkaz mapa Veľký Inovec. Ako vravím, je to prechádzka na vyvetranie hlavy, myslím, že táto trasa je menej frekventovaná, že viacero ľudí si vyberie nástup v Tekovských Nemcoch, takže sem môžeš vybehnúť aj v týchto dňoch, samozrejme odporúčam ísť skoro ráno. Jednoznačne ti odporúčame navštíviť toto miesto a veríme, že táto kopaničiarska oblasť ťa dostane rovnako ako nás.

V okolí nájdeš hneď niekoľko zaujímavých kopcov napr. Benát – Kamenné mesto (704 m n.m.), ktoré určite stojí za návštevu aj vďaka výhľadom na Zlaté Moravce a okolie. Vybrať sa tiež môžeš na susedné pohorie Tribeč a zdolať napr. Veľký Tribeč, vybrať sa na Čierny Hrad a Javorový vrch, navštíviť Hrad Hrušov, Gýmeš, či pozrieť sa na vrchol Zobor. V okolí nájdeš tiež prekrásnu rozhľadňu Hôrka, pod vrcholom Žibrica.