Ľubľana a Maribor – Najkrajšie mestá v Slovinsku

Tento rok sme letnú dovolenku strávili cestovaním a spoznávaním Slovinska a Talianska. Musíme priznať, že Slovinsko je naozaj prekrásna krajina a hneď na prvý pohľad každého upúta. Tých pár dní, čo sme tam strávili, naozaj nestačili na to, aby sme ho celé dôkladne preskúmali. V budúcnosti sa tam plánujeme vrátiť, pretože sme ešte nevideli celú Alpskú časť, vrátane najvyššieho vrchu Triglav a juhozápadné pobrežie Jadranského mora. Za pomerne krátky čas (4 dni), sme stihli vidieť druhé najväčšie mesto Maribor, hlavné mesto Ľubľana, jazero Bledroklinu Vintgar, vodopád Savica a Bohinjské jazero, hrad Predjamu Škocjanské jaskyne, ktoré sú súčasťou najväčšieho jaskynného a krasového systému v strednej Európe.

Kompletný 10-dňový výlet sme rozdelili do niekoľkých zaujímavých článkov, ktoré budeme pravidelne pridávať. Blogy budú obsahovať tie najlepšie zážitky a postrehy z našich ciest. Opäť máme množstvo kvalitných fotiek, videí a rád, takže sa máš určite na čo tešiť. Články sme rozdelili nasledovne: Ľubľana a Maribor – Najkrajšie mestá v Slovinsku, Jazero Bled – Najkrajšie jazero v Slovinsku, Roklina Vintgar – Krasová tiesňava v SlovinskuVodopád Savica a Bohinjske jazero v Slovinsku, Hrad Predjama – Slovinsko, Škocjanské jaskyne – Najväčší jaskynný systém, Lago di Garda a Brescia, Trento – Mesto v srdci Dolomitov, Marmolada – Najvyšší vrch Dolomitov, Lago di Carezza – Priezračné jazero v Dolomitoch, Sassolugno a Sassopiatto – Talianske Dolomity. Na konci celej série článkov pripravíme itinerár a zostriháme video z našich zážitkov.

lublana-a-maribor-slovinsko

Na začiatku každého dlhšieho výletu robíme podrobný itinerár, ktorý obsahuje okrem základných informácií a denného harmonogramu aj rozpis jednotlivých miest, ktoré chceme navštíviť, vrátane všetkých cestovných nákladov. Celé plánovanie nám zabralo veľa času. Musíme sa priznať, že balenie moc nemusíme a preto nám to trvá často ešte dlhšie ako samotné plánovanie. Nesmieme totiž zabudnúť na celé vybavenie do kempu, na kajak, teplejšie oblečenie do hôr, na turistiku a samozrejme pár veci do teplého počasia. No proste skoro všetko, čo ťa práve napadne, ale tieto informácie sú skôr na samostatný článok o tom, čo je potrebné si zobrať.

V deň odchodu vstávame ráno o 5:00 hod. O necelú hodinku vyrážame z Bratislavy do Slovinského Mariboru. Cesta trvá približne 3 až 3,5 hodiny, v závislosti od dopravy a obmedzení. Celkovo je to po diaľniciach iba 330 km. Musíme kúpiť rakúsku diaľničnú známku (9,2 € stojí 10 dňová, pre rok 2019) a slovinskú diaľničnú známku (15 € stojí 7 dňová, pre rok 2019). Až na pár dopravných obmedzení (ako inak, cez leto sa musí vždy najviac prerábať) prichádzame do Mariboru za tri a pol hodiny.

Maribor je mesto, ktoré musíš zažiť

Auto sme nechali zaparkované na parkovisku v obchodnom centre Europark. Výhoda tohto parkoviska je taká, že je hneď pri rieke Dráve a do centra je to cez Titov most naozaj na skok. Druhou výhodou je, že parkovisko je bezplatné, teda minimálne na 3 hodiny zadarmo, čo bohate stačí na prehliadku celého mesta. Okrem Titovho mosta rieku Drávu pretína niekoľko ďalších mostov (slovin. napr.: Meljski most alebo Stari most).

Maribor je druhým najväčším mestom Slovinska, má približne 100 tisíc obyvateľov a je hospodárskym a kultúrnym centrom severovýchodného Slovinska a regiónu Podravska regija. Názov mesta vznikol podľa pomenovania slávnej pevnosti Marchburg, neskôr ako Marburg, teda Maribor. V minulosti bolo priemyselným a prístavným centrom. V súčasnosti je významným dopravným uzlom medzi Chorvátskom, Rakúskom a Maďarskom.

V centre sme našli množstvo historických budov, dokonca 3 hlavné námestia (slovin. Grajski trg, Slomškov trg Glavni trg), niekoľko zachovalých meštianských domov a krásnych kostolov. Počas prechádzky centrom sme natrafili na množstvo úzkych uličiek, ktoré akoby kombinovali architektúru Talianska a Chorvátska. Na Hradnom námestí (slovin. Grajski trg) sa nachádza Hrad Maribor z 15. storočia vedľa ktorého je Pamätník Slobody (národný monument) venovaný obetiam 2. sv. vojny. Na opačnej strane námestia je najväčšia Bazilika Matky milosrdenstva v Maribore.

V meste práve prebiehali rôzne ukážky policajnej, záchranárskej a hasičskej techniky, takže deti by si prišli na svoje. Keď sme prechádzali po hlavnej Gosposkej ulici, natrafili sme na výbornú domácu pekáreň. Presne si nepamätáme ako sa volala, ale vôňa čerstvého pečiva nás tam sama nasmerovala.

Na Hlavnom námestí (slovin. Glavni trg) sa nachádza veľký morový stĺp (resp. pamätník) zo 17. storočia a hlavná mestská knižnica. Maribor je sídlom druhej najväčšej univerzity v Slovinsku a knižnici, ktorá je kúsok od Slomšekovho námestia (slovin. Slomškov trg). Hneď oproti stojí románsky Kostol svätého Jána Krstiteľa z 17. storočia (slovin. Stolna cirkev sv. Janeza Krstnika).

Na tomto námestí si nezabudni všimnúť Slovinské národné divadlo, ktoré je dominantou okolia. Maribor sa tiež pýši zrekonštruovanou Synagógou, ktorú nájdeš na Židovskej ulici alebo známym Mestským parkom (slovin. Mestni park). Ak sa rozhodnete pozrieť si mesto z neďalekého kopca Mestský vrch (slovin. Mestni vrch), odporúčame výhľad z rozhľadne Piramida, ktorý sa nachádza na vedľajšom kopci vo výške 348 m n.m. a poskytuje prekrásne pohľady na mesto.

Maribor sme stihli prejsť za necelé 3 hodiny a pritom si naplno vychutnať jeho krásu. Prehliadku nám zhoršovalo len veľké teplo a fakt, že sme behali uprostred dňa po rozpálenom meste. Vraciame sa ku autu a presúvame sa po diaľnici do 130 km vzdialenej Ľubľany

Uži si Ľubľanu plnými dúškami

Do Ľubľany sme dorazili niečo po pol druhej, takže cesta nám trvala necelú hodinu a pol. Auto sme zaparkovali na Kongresovom námestí (slovin. Kongresni trg) v jednom z podzemných parkovísk. 4 hodiny parkovania nás stálo 6 €. Ak budeš chcieť vedieť viac o možnostiach parkovania a poplatkov v Maribore odporúčame ti pozrieť si stránku parkovísk v tomto odkaze. Len tak v meste by sme auto nenechávali, pretože je tu veľký problém s parkovaním a rovnako presun po meste je najlepšie absolvovať pešo.

Keď sme vyšli z podzemného parkoviska, pred nami sa objavil prekrásny Park Zvezda, ktorý je len na skok od samotného centra Mariboru. Na konci parku smerom von z centra sa nachádza barokový Ursilínsky kostol najsvätejšej trojice z 18. storočia. Musíme uznať že mesto má svoje čaro a podľa nás má omnoho krajšiu a pokojnejšiu atmosféru ako napríklad Benátky. Historické budovy, domy a úzke uličky na taliansky štýl, ale aj množstvo mostov ponad kanál nás v tomto dojme len utvrdzujú. Ľubľana je jedno z najmenších európskych hlavných miest čo sa týka rozlohy a počtu obyvateľov, no zároveň je plné života, študentského a turistického ruchu. Študentského života preto, lebo tu sídlia hneď najväčšie 3 univerzity, kde študuje viac ako 56. tisíc študentov.

Ani sa nenazdáme a po pár metroch prichádzame k slávnej rieke Ljubljanica, ktorá spája historickú časť s modernou. Na oboch brehoch je hneď niekoľko mostov, útulných kaviarní s prekrásnou atmosférou a množstvom reštaurácií. Ceny sú v tejto časti mesta dosť vysoké, no primerané hlavnému mestu. Počas horúcich letných dní, kedy teplota presahuje 30 stupňov, sa môžete schladiť pri vode a dať si výbornú zmrzlinu alebo kávu v podniku Cacao, ktorý sa leží len 20 metrov od hlavného Prešerenovho námestia.

Keď už sme pri tomto námestí, na jeho okraji sa je najznámejší Františkánska bazilika Zvestovania zo 17. storočia, ktorého súčasťou je aj františkánsky kláštor. V strede námestia môžeš vidieť sochu slávneho slovinského básnika Franceho Prešerena, podľa ktorého je pomenované toto námestie. Veľmi významným symbolom Ľubľany je aj Trojmostie (slovin. Trojmostov). Ak budeš stíhať, určite stojí za to navštíviť aj ľubľanskú Národnú Galériu či Národné Divadlo, ktoré sa nachádza kúsok do Prešerenovho námestia.

Naše kroky smerujú k Námestiu Cyrila a Metoda (slovin. Cirilo-Metodov trg). Cestou môžeš vidieť sochu Roba alebo Mestskú halu, Radnicu. Na konci námestia uvidíš Katedrálu svätého Mikuláša (slovin. Stolnica sv. Nikolaja), ktorá bola pôvodne gotickým kostolom. Cesta na hrad vedie po Študentskej ulici a zakrátko veľmi prudko stúpa nahor. Ak si zoberieš žabky, alebo hocijakú zlú obuv, tak ver že tu budeš mať problém vyšliapať. Tým, ktorým sa moc nechce behať po kopci, môžu využiť lanovku a odviesť sa za 4 € (spiatočný lístok) až k hradu.

Ľubľanský hrad (slovin. Ljubljanski grad) je najväčšou atrakciou a dominantou mesta. Rozprestiera sa na kopci nad mestom a súčasťou hradu je aj veľký mestský park. Vstup do hradného komplexu je zdarma. My sme si pozreli veľkú časť hradu, nádvorie, niektoré obranné veže, hradby a spodnú časť pod hradom. Ostatné veci vrátane veže a prehliadky sú spoplatnené podľa aktuálneho cenníka, ktorý nájdeš na tejto stránke. Nákupom lístkov na internete sa dá ušetriť 10% oproti kúpe na mieste. Stredoveký hrad bol postavený v 11. storočí a prestavaný do súčasnej podoby na konci 15. storočia. Z historických prameňov je známe, že nebol nikdy napadnutý a dobytý.

S Ankou si vychutnávame prekrásne výhľady na Ľubľanu z niektorých voľne prístupných veží. Mesto je z tejto perspektívy omnoho krajšie ako zdola. Porozhliadať sa tiež môžeš z najvyššej veže na hrade, tá je bohužiaľ spoplatnená a je súčasťou prehliadky. Vedel si napríklad, že symbolom Ľubľany je drak? My sme to zistili až na hrade a Ľubľančania sú na symbol hrdí. Legenda hovorí o spojitosti draka so Svätým Jurajom. Mnohí sa však k tejto kresťanskej legende neprikláňajú. Pravdepodobne mal však spojitosť s pohanskými legendami.

Na ďalšie prehliadky nám už nezostal čas, pretože bolo veľa hodín a my sme museli prísť do kempu najneskôr o šiestej podvečer, aby nás ešte ubytovali. Ľubľana naozaj stojí za návštevu, a pol dňa je málo na to, aby si prešiel všetky dôležité miesta a spoznal miestnu kultúru. My sme však stihli prejsť tie najkrajšie pamiatky a atrakcie mesta. Čakal nás rýchly presun do 60 km (približne 50 minút) vzdialeného kempu Bled, ktorý leží podľa mnohých pri najkrajšom slovinskom jazere Bled o ktorom si viac povieme v následujúcom článku.