Sassolungo a Sassopiatto – Talianske Dolomity

Sassolungo a Sassopiatto patria medzi najkrajšie kopce, aké sme v talianskych Dolomitoch videli. Počas túry sme sa zastavili na horských chatách a zdolali ďalší vrchol Col Rodella. Počas tohtoročnej dovolenky v Slovinsku a Taliansku, sme pár dní strávili pri jazere Lago di Garda, videli sme historickú Bresciu, horské mestečko Trento, prekrásny ľadovec Marmoladu, priezračné jazero Lago di Carezzu a nakoniec sme si pozreli Sassolungo a Sassopiatto.

Kompletný 10-dňový výlet sme rozdelili do niekoľkých zaujímavých článkov, ktoré budeme pravidelne pridávať. Blogy budú obsahovať tie najlepšie zážitky a postrehy z našich ciest. Opäť máme množstvo kvalitných fotiek, videí a rád, takže sa máš určite na čo tešiť. Články sme rozdelili nasledovne: Ľubľana a Maribor – Najkrajšie mestá v Slovinsku, Jazero Bled – Najkrajšie jazero v Slovinsku, Roklina Vintgar – Krasová tiesňava v SlovinskuVodopád Savica a Bohinjske jazero v Slovinsku, Hrad Predjama – Slovinsko, Škocjanské jaskyne – Najväčší jaskynný systém, Lago di Garda a Brescia, Trento – Mesto v srdci Dolomitov, Marmolada – Najvyšší vrch Dolomitov, Lago di Carezza – Priezračné jazero v Dolomitoch, Sassolugno a Sassopiatto – Talianske Dolomity. Na konci celej série článkov pripravíme itinerár a zostriháme video z našich zážitkov.

Sassolungo, Sassopiatto a chata Toni Demetz

Ďalší deň vstávame skoro ráno, aby sme stihli celý okruh okolo vrcholov Sassolungo a Sassopiatto. Naplánovali sme si aj výstup na Col Rodellu, no všetko uvidíme podľa aktuálnych podmienok, počasia a kondície. Odchádzame z kempingu Miravalle v mestečku Vall di Fassa. Prechádzame cez Canazei po ceste SS48 do horského sedla Passo Sella. Vo výške 1825 metrov je potrebné odbočiť prudko doľava na cestu SS242 a pokračovať ešte 7 km k Passo Sella. Tu sme zaparkovali na platenom parkovisku (GPS: 46°30’34.3″N 11°45’27.4″E).

Všetky túry v okolí Sassolugno a Sassopiatto patria medzi náročnejšie celodenné výstupy. Podľa toho si treba prichystať turistické oblečenie, základnú turistickú výstroj, jedlo a vodu. Existuje hneď niekoľko variant, ako zdolať tieto krásne pohoria a zároveň si užiť údolia Val Gardena a Val di Fassa naplno.

1.) Okruh okolo Sassolungo a Sassopiatto – Ide o dlhú 8 až 9 hodinovú turistiku so stúpaním 1200 m a vzdialenosťou 16 km. Popis trasy: Passo Sella (hotel/rezort 2244 m n.m.) – chodník č. 526 – Rifugio Emilio Comici (2154 m n.m.) – chodník č. 526A – chodník č. 526 – chodník č. 527 – Piz Uridl (2102 m n.m.) – Rifugio Sasso Piatto (2300 m n.m.) – Rifugio Sandro Pertini (2300 m n.m.) – Rifugio Friedrich August (2298 m n.m.) – Rifugio Salei (2222 m n.m.) – Passo Sella (2244 m n.m.). Celú trasu si môžeš detailnejšie pozrieť na tejto mape.

2.) Cez sedlo Forcella del Sassolungo – Jedná sa o celkom dlhú 7 až 8 hodinovú turistiku so stúpaním 1100 m a vzdialenosťou 15 km. Popis trasy: Passo Sella (hotel/rezort 2244 m n.m.) – chodník č. 525 (Forcella del Sassolungo) – Rifugio Toni Demetz (2685 m n.m.) – Rifugio Vicenza (2253 m n.m.) – chodník č. 525 – chodník č. 527 – Piz Uridl (2102 m n.m.) – Rifugio Sasso Piatto (2300 m n.m.) – Rifugio Sandro Pertini (2300 m n.m.) – Rifugio Friedrich August (2298 m n.m.) – Rifugio Salei (2222 m n.m.) – Passo Sella (2244 m n.m.). Celú trasu si môžeš detailnejšie pozrieť na tejto mape. Výstup si môžeš o 510 výškových metrov skrátiť lanovkou Forcella del Sassolungo (cenník v texte nižšie).

3.) Ferrata Oskar Schuster na Sassopiato (B/C obtiažnosť)  – Technický o čosi náročnejšia 8 hodinová túra so zaisteným úsekom (via ferrata), stúpaním 1400 m a vzdialenosťou 12 km. Popis trasy: Passo Sella (hotel/rezort 2244 m n.m.) – chodník č. 525 (Forcella del Sassolungo) – Rifugio Toni Demetz (2685 m n.m.) – Rifugio Vicenza (2253 m n.m.) – Ferrata Oskar Schuster – Sassopiatto/Plattkofel (2958 m n.m.) – Rifugio Sasso Piatto (2300 m n.m.) – Rifugio Sandro Pertini (2300 m n.m.) – Rifugio Friedrich August (2298 m n.m.) – Rifugio Salei (2222 m n.m.) – Passo Sella (2244 m n.m.). Pozri si celú trasu na stránke bergsteigen, alebo topo via ferraty.

Výhľady ktoré musíš vidieť!

S Ankou sme sa rozhodli pre výstup druhou variantov cez sedlo Forcella del Sassolungo. Vonku je príjemných 15 stupňov a ranné počasie je takmer bez mráčika. Prichádzame k staršej kabínkovej lanovke v tvare vajíčka, ktorá premáva zo sedla Passo Sella ku chate Rifugio Toni Demetz. Cenník spiatočného lístka pre dospelú osobu je 14 €, do lanovky sa zmestia maximálne 2 osoby, prípadne 1 osoba a pes. Lanovka je každoročne v prevádzke od 13.6 do 6.10 v čase od 8:15 do 17:00 hod.

Stúpame po turistickom chodníku č. 525 cez Forcella del Sassolungo na chatu Rifugio Toni Demetz (2685 m n.m.). Na začiatku vedie chodník popod lanovku, potom sa stáča doľava a ďalej pokračuje serpentínami až ku chate. Cesta nám pripomína výstup na Monte Cristallo, teda samé šutre, balvany a suť. Pohyb na suti je v týchto oblastiach dosť obtiažny. Môže ti to pripomínať, ako keby si sa brodil vo vysokom snehu. Výstup zvládame hravo, najmä vďaka tomu že cesta je celkom dobre vyšliapaná a stúpanie nepresahuje 510 metrov (Podrobnejšiu turistickú mapu nájdeš pod článkom nižšie alebo v tomto odkaze).

Pri chate Toni Demetz si dávame krátku prestávku na oddych, výhľady sú neskutočne krásne. Zisťujeme, že vo výške 2685 m n.m. je stále 3,5 metra snehu a ľadu, podobne ako pri Marmolade. Ďalší pohyb v teréne bez mačiek a ďalšieho ľadovcového vybavenia by bol prinajmenšom hazard. Snažíme sa rýchlo zmeniť plány, tak povediac ,,na kolene“. Dolu do sedla Passo Sella pôjdeme lanovkou a potom vystúpime na vrchol Col Rodella (2484 m n.m.).

Ešte si niečo povieme o tomto prekrásnom mieste a chate Rif. Toni Demetz. Sedlo s chatou leží medzi vrcholkami Sassolungo (3181 m n.m.m) a Cinque Dita (2997 m n.m.), čo v preklade znamená 5 prstov. V pozadí celého horského masívu leží Sassopiatto (2958 m n.m.). V chate sa nachádza reštaurácia, ktorá ponúka tradičné jedlá tirolskej a talianskej kuchyne s chutnými domácimi koláčmi. Nad ňou sa môžete ubytovať v 3 izbách po 4 postele a v 1 veľkej turistickej nocľahárni pre 12 ľudí. Cena sa pohybuje od 35 € na noc (vrátane raňajok).

Najkrajšie údolie v Dolomitoch je Val Gardena

Val Gardena a Val di Fassa patria medzi najkrajšie údolia v Dolomitoch, ktoré môžeš počas návštevy vidieť. Podobné miesta nájdeš už len v údolí Val di Funes a tomu sme venovali samostatný článok, ktorý mál veľký úspech – Talianske Dolomity. Celé údolie Val Gardena je viac ako 25 km dlhé a bolo osídlené už po stáročia, no dnes tu nájdeš tie najlepšie lyžiarske strediská, turistické chodníky s prekrásnymi výhľadmi a množstvom zaistených ferratových chodníkov.

Výstup na Col Rodella

Po príchode do sedla Passo Sella (2244 m n.m.) kráčame po spevnenej ceste k zelenému vrcholku Col Rodella (2484 m n.m.). Cestou míňame chaty Rifugio Valentiny a Rifugio Salei. Terénnym autom sa dá v pohode vyviesť až k chate Rifugio Des Alpes, čo je už poriadne vysoko. Výstup resp. prechádzka, neviem presne ako to mám nazvať, trvala asi hodinku a prešli sme 2,5 km. Vrchol máš stále pred sebou, takže krásne vidíš kam ideš. Stúpanie je maximálne 260 metrov, to už zvládne skoro každý.

Problém nastáva, ak by si túto túru chcel absolvovať z mestečka Campitello di Fassa (resp. z kempingu Miravalle). Tu sa jedná už o celkom slušnú turistiku s prevýšením okolo 1100 metrov. Skombinovať si ju môžeš s lanovkou alebo B/C ferratou a zobrať zo sebou aj deti.

Horské chaty Des Alpes a Friedrich August

Cestou späť do sedla Passo Sella prechádzame popri Rifugio Des Alpes a Rifugio Friedrich August. Obe chaty sú od seba vzdialené asi 750 m. V tej hornej (Des Alpes), nás zaujala pustená hudba od našej obľúbenej kapely Dream Theater a možnosť, že sa dá až k nej dostať kabínkovou lanovkou priamo z Campitello di Fassa. Žije to tu hlavne počas zimnej sezóny, keď je veľa snehu a sú spustené všetky lanovky v lyžiarskom stredisku Passo Sella.

Nájdeš tu taktiež výbornú reštauráciu, bar a miesto pre oddych. Druhá chata (Friedrich August) je novšia a zameraná na menej tradičnú kuchyňu z ekologického hospodárstva. Nájdeš tu množstvo špecialít z dobytka plemena highland, ktorý sa chová vo Švédsku alebo pestrú ponuku kvalitných talianskych vín.

Campitello di Fassa a Camping Miravalle

Po turistike je výborný čas na oddych a dobré jedlo v našom obľúbenom 5 hviezdičkovom campingu Miravalle. Poobede sme si navarili výbornú taliansku špecialitu a zapili to vychladeným pivečkom. Z kempingu je nádherný pohľad na vrcholky Sassolungo, Sassopiatto a na pravej strane Col Rodellu. Kemping je nový, výborne vybavený a nájdeš tu všetko čo budeš potrebovať. Rovné miesta na stan, krásna tráva, šum potoka, čisté spoločné priestory, sprchy, wc-ka, miesto pre grilovanie, umývanie riadu, elektrinu a mnoho iných vecí.

Podvečer sme sa išli prejsť po mestečku Campitello di Fassa, pretože ďalší deň už cestujeme domov na Slovensko. Na námestí nájdeš množstvo obchodíkov, reštaurácií a barov. V hornej časti zasa pekný taliansky kostolík, z ktorého uvidíš celé mestečko. Na okraji nájdeš príjemnú pekárničku, športový areál alebo stanicu lanovky na Col Rodellu.

Horský prechod Passo Gardena

Vychutnávame si posledné ranné lúče v Dolomitoch. Musíme sa rýchlo zbaliť, naraňajkovať a vyraziť smer Slovensko. Prechádzame cez horský priesmyk Passo Gardena, ktoré leží v nadmorskej výške 2136 metrov. Cesta je veľmi kľukatá s vysokým prevýšením. Cez leto tu brázdia motorkári a cyklisti, preto treba byť veľmi trpezlivý a ohľaduplný, niekedy nestačí ani jedno. Všade naokolo môžeš vidieť vrcholky celej horskej skupiny Sella. V okolí nájdeš množstvo hotelov, reštaurácií, lyžiarskych stredísk a keď budeš mať šťastie, tak aj pár svišťov.

Cesta domov a wellness v Tauren Spa Kaprun

Čaká nás takmer 700 km dlhá cesta plná horských prechodov a tunelov. V Rakúsku sme sa opäť zastavili v našom obľúbenom wellness centre Tauren Spa Kaprun pri Zell am See. Vždy si radi vychutnáme panoramatické výhľady na Vysoké Taury priamo z bazéna. K dispozícií je až 11 bázenov, 10 sáun a jeden tobogán. Musím priznať, že cena je troška vyššia, ale budeš príjemne prekvapený, proste stojí to za to (pozri si otváracie hodiny a cenník). Všetky potrebné informácie nájdeš aj na stránke Tauren Spa. Príjemne sme si oddýchli a načerpali nové sily. Pôjdeme sa ešte najesť, dáme kávu a pokračujeme cez Salzburg a Viedeň do Bratislavy

Výlet sme si naplno užili, videli sme veľký kus Slovinska a severného Talianska. Ak sa budeš chcieť inšpirovať našimi zážitkami pozri si aj ostatné tipy na výlet pod článkom. Podpor nás na sociálnych sieťach, prípadne nám napíš pár svojich postrehov a zážitkov z ciest.