Roháčske plesá – Západné Tatry

Roháčske plesá sú nádherné a jedinečné plesá nachádzajúce sa v Západných Tatrách. Je to v podstate sústava plies s lokalizáciou v Roháčskej doline, nad plesami sa vypínajú vrchy ako Ostrý Roháč, Plačlivé alebo Tri Kopy. Táto časť Slovenska je pre nás srdcovka, pretože tu nájdeš neskutočné výhľady a k tomu štyri plesá obklopené horami. Túto túru som absolvovala ako 10 ročná, doteraz si ju pamätám, a preto som sa ju rozhodla znovu prejsť minulý rok v lete spolu s Denisom a bratom Ondrom ?.

Parkovisko pod Spálenou – Západné Tatry

Keďže sme boli na dovolenke na Liptove, museli sme si na turistiku okolo Roháčskych plies privstať, aby sme sa dopravili do hodinku vzdialenej obce Zuberec, v Západných Tatrách. Už po ceste sme videli, že bude nádherný a horúci deň. Keďže sme vyrážali pomerne skoro, na ceste sme veľa áut nestretli a ani na parkovisku pod Spálenou (1030 m n.m.), kde sme nechali auto (GPS: 49.238418210877086, 19.71450085058006). Za parkovné sme zaplatili 5 € na celý deň.

Po ceste míňame Roháčsky vodopád

Zbalili sme potrebné veci, natreli sa opaľovacím krémom a vybrali sme sa na turistiku k Roháčskym plesám, po zelenej značke, smer Rázcestie Šindľovec (1087 m n.m.). Asi štvrťhodinku sme šľapali po asfaltke a následne sme sa odpojili smer Roháčsky vodopád. Tu máš v podstate na výber, kadiaľ sa vyberieš. Ak pôjdeš doľava smer Ťatliakova chata, pôjdeš väčšiu časť po asfaltke, až sa dostaneš k Ťatliakovej chate a odtiaľ pokračuješ ku plesám.

My sme sa ale vybrali opačne, čiže začíname v lese a po asi pol hodinke prichádzame k Roháčskemu vodopádu (1340 m n.m.). Keďže je pomerne skoro ráno stretli sme naozaj iba zopár ľudí. Keď chceš vidieť vodopád, musíš odbočiť mierne doľava a zísť dole k vodopádu. Tento majestátny, 23 metrov dlhý vodopád je najvyšší vodopád v Západných Tatrách. Tvoria ho dva vodopády, ale turistické oko vidí iba ten vrchný, spodný je ukrytý medzi stromami a skalami. Pofotíme sa, napijeme a pokračujeme ďalej, ešte nás čaká dlhá cesta a pomerne horúci deň.

Zelená dolina a Roháčske plesá

Vyberáme sa smer Zelená dolina (žltá aj modrá turistická značka). Postupne sa nám odkrývajú prenádherné výhľady, pre mňa dokonca krajšie ako vo Vysokých Tatrách. Stúpanie nie je prudké, aj tak každú chvíľu stojíme, lebo sme všetci po chorobe a Denis akurát začína. Ale ani to nás neodradilo od tohto výletu.  Po asi pol hodinke prichádzame k Rázcestiu pod predným Zeleným (1473 m n.m.), kde pokračujeme po modrej značke, smer Roháčske plesá. O chvíľu to príde, na toto sa tešíme od začiatku túry, postupne prejdeme všetkými štyrmi plesami a nevieme sa dočkať.

Rázcestie pod Troma kopami

Po ceste míňame maličké asi neoficiálne pleso – Zelené pliesko, kde je brutálne čistá voda, nádhera. Stúpame po skalách stále na hor, musíme sa dostať až na plošinu pred nami, kde nájdeme prvé pleso. Ešteže sme v tieni hôr a nepáli na nás slnko, zatiaľ… Kocháme sa krásou hôr, veľa pijeme a kecáme o sto šesť. Míňame zastávku Rázcestie pod Troma kopami (1589 m n.m.), pokiaľ by sme sa vybrali doprava, dostali by sme sa na Baníkov (2178 m n.m.) Žiarsku chatu, ktorá leží v srdci známej Žiarskej doliny. My ale pokračujeme doľava, k plesám.

Roháčske plesá v plnej kráse

Po ďalšej pol hodinke prichádzame k Roháčskym plesám, konkrétne ku štvrtému Roháčskemu plesu (1719 m n.m.). Obklopujú ho Tri Kopy (1130 m n.m.), vo vode je odraz neba a pred nami sa špacírujú kačky. Idylka. Plesá vznikli vo vyhĺbených kotloch po roztopení ľadovca. Zo štyroch Roháčskych plies je prvé pleso s rozlohou 2,22 ha najväčšie. Najhlbšie je štvrté pleso s hĺbkou 8,10 m. Druhé a tretie pleso je jednou z dvoch lokalít na Slovensku, kde sa vyskytuje vzácna rastlina – ježohlav úzkolistý. V plesách nájdeš aj mloky a ropuchy. Trošku si prejeme, napijeme sa, Ondrej si namočí šiltovku, aby nedostal úpal a pokračujeme ?.

Keď pokračujeme ďalej, onedlho uvidíme tretie pleso, ku ktorému už ideme z kopca, najťažšia časť túry je za nami. Stretávame skupinky ľudí, ktorí ale šľapali z dola, od Ťatliakovej chaty. Výhľady sú stále krajšie a krajšie, v pozadí vidíme Plačlivé (2125 m n.m.) Ostrý Roháč (2088 m n.m.), ktoré iba dodávajú krásu tomuto plesu. Ťažko povedať, ktoré pleso je najkrajšie, každé je iné a má svoje čaro.

Smutná dolina a Ťatliakova chata

Popri treťom plese prichádzame k Rázcestiu Smutná dolina, odkiaľ je to už len pol hodinku k Ťatliakovej chate. Pomaly sa lúčime s horami, ľudí pribúda, veď chata bola a vždy je míľnik turistov. Prichádzame ku chate, kde je dosť ľudí, kupujeme kofolku a pokračujeme dole po asfaltke, kadiaľ prúdia hore davy turistov. Je to dosť zvláštne, lebo je už po 1 hodine, slnko najviac pečie a všetci idú hore, ale jasné, že s deckami im to stačí aj po chatu. My sa ale vytešujeme, že už to máme skoro za sebou, valíme si to dole ku parkovisku a tešíme sa na obed a sprchu. Dole sme to zbehli asi za 20 minút a fičíme späť do Liptovského Mikuláša na obed ?.

Je to super, keď si na túru v lete privstaneš a poobedie už máš voľno. Celá túra na Roháčske plesá nám trvala približne 4 a pol hodinky, prevýšili sme takmer 700 m (697 m) a prešli viac ako 12,4 kilometrov. Pre rodinky s deťmi odporúčame trasu asfaltkou až ku chate, prípadne si viete vyjsť na prvé pleso. Je super, že si tu vieš turistiku prispôsobiť a vybrať najvhodnejšiu trasu podľa kondície.

Sme veľmi radi, že sme sa na toto miesto v lete dostali, sme za to neskutočne vďační a popri tom ako tento článok píšem sa rozplývam nad krásou, ktorú naša krajina ukrýva. Dúfam, že sa na kopce čoskoro dostaneme, aj keď začiatky po Covide budú ťažké, dúfame, že kondička sa čoskoro vráti a v lete už budeme turistikovať v plnom prúde. Prajeme vám priatelia veľa zdravia a krásnych zimných výletov ?. Mimochodom, skoro by som zabudla, ak budeš chcieť vyraziť niekam v okolí Nízkych Tatier, odporúčame ti navštíviť napríklad Vrbické pleso a Demänovskú dolinu, Strážcu lesa v Dúbravských baniach alebo sa vyberte na Chopok.