Lago di Carezza – Priezračné jazero v Dolomitoch

Lago di Carezza je jedno z najkrajších jazier v talianskych dolomitoch, aké sme mali možnosť za posledné roky vidieť. Podobnú krásu môžeš nájsť až sto kilometrov východne, neďaleko Cortiny d´Ampezzo a je ním jazero Lago di Sorapiss. Počas tohtoročnej dovolenky v Slovinsku a Taliansku, sme niekoľko dní strávili aj pri jazere Lago di Garda, videli sme Bresciu, Trento, Marmoladu, Lago di Carezzu a pôjdeme tiež do oblasti Val Gardena, aby sme si pozreli Sassolungo a Sassopiatto.

Kompletný 10-dňový výlet sme rozdelili do niekoľkých zaujímavých článkov, ktoré budeme pravidelne pridávať. Blogy budú obsahovať tie najlepšie zážitky a postrehy z našich ciest. Opäť máme množstvo kvalitných fotiek, videí a rád, takže sa máš určite na čo tešiť. Články sme rozdelili nasledovne: Ľubľana a Maribor – Najkrajšie mestá v Slovinsku, Jazero Bled – Najkrajšie jazero v Slovinsku, Roklina Vintgar – Krasová tiesňava v SlovinskuVodopád Savica a Bohinjske jazero v Slovinsku, Hrad Predjama – Slovinsko, Škocjanské jaskyne – Najväčší jaskynný systém, Lago di Garda a Brescia, Trento – Mesto v srdci Dolomitov, Marmolada – Najvyšší vrch Dolomitov, Lago di Carezza – Priezračné jazero v Dolomitoch, Sassolugno a Sassopiatto – Talianske Dolomity. Na konci celej série článkov pripravíme itinerár a zostriháme video z našich zážitkov.

Kde nájdeš Lago di Carezza

Jazero Lago di Carezza môžeš nájsť veľmi jednoducho. Nachádza sa len niekoľko metrov od frekventovanej cesty č. SS241 (Via Carezza), pri mestečku Nova Levante v obci Carezza (provincia Bolzano) v srdci talianskych Dolomitov. Leží v blízkosti horského pásma Val d´Ega, asi 25 km východne od Bolzana vo výške 1538 m n.m. V okolí uvidíš prekrásne jedľové lesy za ktorými sa rozprestiera horský masív Latemar

Nájdeš tu veľké a priestranné spoplatnené parkovisko (GPS: 46°24’37.5″N 11°34’32.4″E), toaletu, niekoľko obchodov so suvenírmi, bary a reštaurácie. Smaragdové krásy jazera Lago di Carezza sa stávajú magnetom, ktorý priťahuje turistov z celého sveta. My sme sa tu zastavili po celodennej turistike vo večerných hodinách a pri jazere bolo málo ľudí. Cez deň a doobeda to tu praská vo švíkoch, takže určite zváž čas, kedy sa tu vyberieš. Vo večerných hodinách je parkovisko uzamknuté a stáť môžeš bezplatne pri ceste.

Spoznaj krásy jazera Carezza

Z parkoviska vedie jazeru Lago di Carezza podzemný tunel, v ktorom sú umiestnené aj toalety pre návštevníkov. Na konci uvidíš veľkú drevenú panoramatickú terasu s výhľadom na celé jazero a okolité Dolomity. V pozadí sa rozprestiera horský masív Latemar, ktorého najvyšší vrch Cimon del Latemar presahuje nadmorskú výšku 2842 metrov a odráža kryštálovo čistú vodu jazera s nádhernými farbami. Názov jazera znamená v preklade Dúhové jazero a je odvodený od slova Caricaceae, teda rodu rastlín so širokými listami.

Jazero Carezza je napájané prevažne podzemnými prameňmi a prebytočná voda odteká vodným tokom Seebach. Jeho šírka a hĺbka sa líši v závislosti od ročného obdobia. Priemerná dĺžka jazera je 290 m, šírka 140, hĺbka 17 m a maximálna teplota v auguste je len 13 stupňov. Prístup k blízkosti vody a kúpanie je zakázané. Na našich fotkách môžeš vidieť zničenú časť lesa, ktorá pripomína kalamitu vo Vysokých a Nízkych Tatrách. Podobná kalamita postihla tieto oblasti na konci októbra 2018. Rýchlosť vetra vtedy dosahovala viac ako 120 km/h, čo malo za následok zničenie rozsiahlych oblastí lesov a zmenu celej krajinnej štruktúry. Odhaduje sa, že obnova lesov bude trvať niekoľko desaťročí.

Vyhliadková trasa okolo celého jazera

Poďme ale späť k našej prechádzke pri jazere Carezza. Na vyhliadkovej plošine sme si spravili niekoľko prekrásnych fotiek. Po chvíli sme sa rozhodli, že sa prejdeme okolo celého jazera a pozrieme si ho rôznych uhlov. Okolo jazera je drevený plot, takže nie je možný prístup na brehy a ako som spomínal vyššie kúpanie je tiež zakázané. Pozdĺž celej cesty je rozmiestnených niekoľko vyhliadkových bodov a tak sme mohli Lago di Carezza ešte dôkladnejšie preskúmať. Okruh sme zvládli prejsť za 20 minút a je vhodný takmer pre každého. Videli sme tu rodiny s kočíkmi, starších ľudí s nordic walkingovým paličkami a psíky. Treba tu udržiavať čistotu a poriadok. Blíži sa však búrka, čo nás núti pridať do kroku a pomaličky sa vrátiť do kempu.

Staré povesti o jazere Carezza

Lago di Carezza a jeho krásy boli vždy dejiskom mnohých legiend a zázrakov. Medzi najznámejšie patrí legenda o krásnej víle Odine, ktorá žila vo vodách jazera. Čarodejník Latemaru sa do nej zamiloval a niekoľkokrát sa ju snažil uniesť. Jedného dňa urobil krásnu dúhu, aby prilákal vílu do svojej pasce. Keď vyšla z vody, zľakla sa a navždy utiekla. Nahnevaný Čarodejník vzal dúhu a hodil na ňu vodu z jazera. Od toho dňa sa všetky farby dúhy odrážajú vo vodách tohto jazera. Na základe povesti bola do jazera umiestnená bronzová socha, ktorá zobrazuje podobizeň Odiny.

Nevieme sa dočkať kedy sa vrátime do kempingu Miravalle po celodenných behačkách po kopcoch. Do mestečka Campitello di Fassa to máme ešte cca 22 km autom. Potom nás čaká už len príjemná večera, pivečko a zaslúžený oddych. Musíme si poriadne oddýchnuť a načerpať sily na ďalší deň. Čaká nás totiž výstup na Sassolungo a Sassopiatto. Po ceste nazad by sme sa chceli ešte zastaviť na vrchole Col Rodella. Uvidíme, podľa snehových podmienok a zostávajúcej kondície. Človek nikdy nevie ako oddýchnutý sa ráno zobudí. Tento rok je v Dolomitoch začiatkom leta veľmi veľa snehu. Vo výškach nad 2500 metrov je pohyb bez výbavy takmer nemožný, každopádne uvidíme a necháme sa prekvapiť.