Vodopád Savica a Bohinjské jazero

Tento článok bude venovaný vodopádu Savica a Bohinjskému jazeru. Ako si sa už dočítal v predchádzajúcich troch článkoch, cestujeme a spoznávame krásy Slovinska a Talianska. Pozri si tiež predchádzajúci článok, kde sme písali o krasovej tiesňave a rokline Vintgar, ktorá je najkrajšou v národnom parku TriglavSlovinsko je naozaj prekrásna krajina a 4 dni nám nestačili na to, aby sme ho celé prešli a dôkladne preskúmali. Nevideli sme napríklad celé Julské Alpy a pobrežie Jadranského mora, možno niekedy nabudúce. Stihli sme si pozrieť Maribor, hlavné mesto Ľubľana, jazero Bled, roklinu Vintgar, vodopád Savica a Bohinjské jazero, hrad Predjama Škocjanské jaskyne, ktoré sú súčasťou najväčšieho jaskynného a krasového systému v strednej Európe.

Kompletný 10-dňový výlet sme rozdelili do niekoľkých zaujímavých článkov, ktoré budeme pravidelne pridávať. Blogy budú obsahovať tie najlepšie zážitky a postrehy z našich ciest. Opäť máme množstvo kvalitných fotiek, videí a rád, takže sa máš určite na čo tešiť. Články sme rozdelili nasledovne: Ľubľana a Maribor – Najkrajšie mestá v Slovinsku, Jazero Bled – Najkrajšie jazero v Slovinsku, Roklina Vintgar – Krasová tiesňava v SlovinskuVodopád Savica a Bohinjske jazero v Slovinsku, Hrad Predjama – Slovinsko, Škocjanské jaskyne – Najväčší jaskynný systém, Lago di Garda a Brescia, Trento – Mesto v srdci Dolomitov, Marmolada – Najvyšší vrch Dolomitov, Lago di Carezza – Priezračné jazero v Dolomitoch, Sassolugno a Sassopiatto – Talianske Dolomity. Na konci celej série článkov pripravíme itinerár a zostriháme video z našich zážitkov.

vodopad-savica-bohinjske-jazero-titulka

Vodopád Savica (slovin. Slap Savica) je od nášho kempu Bled, ktorý sa nachádza v tesnej blízkosti jazera Bled vzdialený 34 km (celú cestu si môžeš pozrieť na mape). Cesta autom k vodopádom nám trvá viac ako 45 minút, pretože na ceste je množstvo úsekov s nižšou maximálnou rýchlosťou a prácami na ceste. V poslednej časti cesty prechádzame ľavou stranou okolo Bohinjskeho jazera (slovin. Bohinjsko jazero), ktoré je jedným z najväčších a najkrajších jazier v Slovinku. Auto nechávame zaparkované po predchádzajúcej skúsenosti so slovinskou políciou už len na oficiálnom parkovisku v Kočke pri Savici 653 m n.m. (GPS: 46°17’23.5″N 13°48’08.7″E). Mimochodom, parkovisko je bezplatné.

Vodopád Savica je najobľúbenejší v Slovinsku

Vodopád Savica je jednou z najobľúbenejších prírodných destinácií v Slovinsku. Pred tým, ako sa tu vyberieš, si nezabudni zobrať a nabiť mobil alebo fotoaparát. Naša cesta k vodopádu začína pri parkovisku, vedie nenáročným a upraveným horským chodníčkom. Za krátku chvíľu prichádzame k malej drevenej chatke so suvenírmi a pokladňou. Cenník vstupného si pozrieš na oficiálnej stránke vodopádu Savica. Slovinci si svoje prírodné krásy dôkladne strážia a starajú sa o každý meter turistických chodníkov. Nemôžeme sa teda čudovať, že je veľa z nich spoplatnených. Cena vstupného v roku 2019: dospelý – 3 €, deti (7 – 14 rokov) – 1,50 €, študenti – 2,50 € a seniori (nad 65 rokov) – 2,50 €.

K vodopádu Savica vedie nenáročný asi 1,5 km dlhý chodník, na ktorom je stúpanie asi 150 m. Výstup sme zvládli približne za 20 minút. Počas cesty si môžeš všimnúť známe lyžiarske stredisko Vogel alebo lanovku ku chate Dom na Komnie (1520 m n.m.). Vodopád Savica je ideálnou voľbou, ak miluješ kombináciu odpočinku, čistého horského vzduchu a aktívneho pohybu. Je tiež vhodný pre ľudí s dýchacími problémami, vďaka vysokej vlhkosti vzduchu a minerálnemu zloženiu prameňa. V prípade horúceho počasia sa tu vieš príjemne osviežiť.

Možno si nevedel, že Savica je jedným z najväčších slovinských vodopádov. Meria až 78 m a voda padá v tvare písmena A do dvoch samostatných vodopádov. Vodopád je napájaný z krasového prameňa Savica (nad vodopádom) a časť vody priteká z horného Čierneho jazera (slovin. Črno jazero). Toto jazero leží asi 500 m nad vodopádom, preto má pomerne silný a stabilný prúd. Pri topení snehu a po silných dažďoch môže kapacita vody v jazere a prameni prevyšovať kapacitu podzemných tunelov. Časť vody potom tečie po povrchu v 600 m vysokých kaskádových vodopádoch.

Bezprostredný prístup k vodopádu nie je možný. Je to hlavne kvôli bezpečnosti a najvyššej ochrane prírody v národnom parku Triglav. Nachádza sa tu altánok, kde si môžeš trochu odpočinúť a pokochať sa výhľadmi na opačnú stranu vodopádu. Uvidíš aj prekrásnu dolinu jazera Bohinj, ktorú pretvoril ústup ľadovca. Okolo obeda a poobede tu býva veľmi rušno, všade je množstvo turistov, ktorí sa tlačia a chcú sa rýchlo odfotiť. Radšej sa tu vyber skoro ráno a vychutnaj si krásny východ slnka, pokoj a šum vodopádu.

Očarujúce jazero Bohinj

Ďalšou zastávkou, ktorú máme po ceste do kempu Bled je jazero Bohinj. Krásu tohoto jazera, proste musíš zažiť na vlastnej koži. Podľa dávnej legendy dal Boh ľuďom tento najkrajší kút krajiny, keď zistil akí dobrí a skromní ľudia v nej žijú. Na znak vďaky bolo pomenované Bohinjsko jazero, čo v preklade znamená Božské jazero. Na prvý pohľad je veľmi plytké, no v skutočnosti je hlboké až 45 m. Toto ľadovcovo-tektonické jazero je 1,3 km široké a 4,3 km dlhé. Okolo celého jazera vedie pekný turistický chodník s dĺžkou až 11 km. Leží v nadmorskej výške 525 m a je súčasťou najväčšieho národného parku Trihlav. Hlavným prítokom je riečka Savica, ktorá je napájaná vodopádom Savica a Čiernym jazerom.

V okolí nájdeš niekoľko kempov (napr. Kemp Bohinj Zlatorog), krásnych kamenistých pláži a nádhernú dedinku s historickým kamenným mostom. Po ceste sme zastali na jednej z mnoho pláži a okúpali sme sa. Voda bola čistá a plytká, s množstvom prekrásnych rýb. V blízkosti pláže sa nachádza 700 ročný historicky kostolík Ducha Svätého (slovin. Svieti Duh).

Bol už podvečer a teplota pomaličky klesala, niet divu, veď sme uprostred Julských Álp a zima bola tento rok naozaj dlhá. Presunuli sme sa naspäť do kempu Bled. Po ceste sme nakúpili potraviny na večernú grílovačku s kamarátmi a jedlo na ďalšie spoznávačky Slovinska. Tento krát navštívime behom jedného dňa legendárny hrad Predjama vybudovaný priamo v skalách a Škocjanské jaskyne, ktoré sú zatiaľ najkrajšie aké sme kedy videli.