Monte Cristallo – Výstup ferratou M. Bianchi

Letné dovolenky často trávime aktívnym oddychom, spoznávaním nových miest, turistikou či lozením na via ferratách. Už ani neviem presne, koľko krát sme navštívili Cortinu d´Ampezzo v talianskych Dolomitoch, ale toto miesto si nás úplne získalo. Tentokrát sme boli ubytovaní v International Camping Olympia asi 4 km severne od centra mestečka, v časti Fiames. Kemp je dobre vybavený, má skvelú polohu a výbornú dostupnosť pre každého turistu či ferratistu. Ubytovaní sme tu boli už tretíkrát a vždy sme boli nadmieru spokojní.

Na ďalší deň plánujeme výstup na Monte Cristallo (3221 m n.m.) resp. Cima di Mezzo (3154 m n.m.) via ferratou Marino Bianchi. V noci si musíme poriadne oddýchnuť, keďže sa jedná o náročnú turistiku a ferratu. Ráno vstávame o 6 hodine a za krátky čas sme v aute na ceste k spodnej stanici lanovky Rio Gere – Son Forca. Auto nechávame zaparkované na bezplatnom parkovisku pri spodnej stanici lanovky Area di Parcheggio – Rio Gere 1688 m n.m. Na sedlo Son Forca 2220 m n.m. pôjdeme lanovkou. Ak budeš chcieť môžeš si spraviť krátky výlet k dolnej stanici lanovky Frocella Staunies. Výstup k stanici trvá približne 2:30 hod. a cena spiatočného lístka je 14,5 €. Počasie nám dopoludnia praje a predpoveď na popoludnie je celkom optimistická.

rio-gere-lanovka-dolomity
Sedačková lanovka Rigo Gere
son-forca-dolomity
Sedlo Son Forca
orcella-staunies-talianske-dolomity
Forcella Staunies

Je jasno a výhľady sú fantastické. Za necelých 10 minút sme na sedle Son Forca 2235 m n.m. a pešo sa presúvame k spodnej stanici kabínkovej lanovky Frocella Staunies. Za chvíľu zisťujeme, že kabínková lanovka, ktorou sme sa mali dostať na začiatok ferraty z technických príčin nepremáva. Je staršia, dosť pomalá, no veľmi zachovalá. Cez leto sa používa kabínková a cez zimu sedačková varianta lanovky. Kabínky sú len pre dve osoby a sú určené na státie. Spiatočný lístok nestojí viac ako 12 €. S Ankou ti odporúčame použiť kabínkovú lanovku, pretože výstup je veľmi náročný. Cesta nie je značená, vedie náročným terénom, ktorý sa tak spočiatku nejaví. Po hodine cesty je sklon svahu ešte väčší a v suti sa kráča veľmi zle. Z posledných síl, celý zničení po troch hodinách stúpania sa konečne dostávame k chate Riffugio Lorenzi 2932 m n.m., kde je možnosť občerstvenia alebo prespania.

forcella-staunies-lanovka-dolomity
Kabínková lanovka Forcella Staunies
cristallino-di-ampezzo-3008-m
Cristallino d´Ampezzo 3008 m n.m.
cristallo-di-mezzo-3150-m
Cristallo di Mezzo 3150 m n.m.
pohlad-na-dolomity-z-cristalla
Pohľad na Dolomity z Cristalla
pohlad-na-cortinu-di-ampezzo
Pohľad na Cortinu d´Ampezzo

Z tejto chaty začína lezecky obtiažnejšia via ferrata Marino Bianchi. Náročnosťou je definovaná na C až C/D a je obojsmerná. Na ferratu vyrážame čím skôr ráno, aby sme sa vyhli veľkému počtu ľudí, ktorí sa vracajú späť. Od chaty ideme mierne po hrebeni (náročnosť A, A/B) a na konci zídete dole ku skalným schodom. Tie nás dovedú ku prvému rebríku, za ktorým je krátky B/C úsek. Ferrata pokračuje po skalnej suti obtiažnosti A a B na konci ktorej sa cesty rozdvojujú. Na pravej strane sa schádza a po ľavej pokračuje výstup cez niekoľko rebríkov ku náročnejšiemu miestu C/D. Za chvíľu sa cesty spájajú a dostávame sa na vrchol Cima di Mezzo vo výške 3154 m n.m. V tejto nadmorskej výške a po úvodnom vyčerpaní sa nám začína troška horšie dýchať a pociťujeme vyčerpanie. Dopĺňame energiu a dávame si krátku prestávku.

terasa-chaty-rifugio-lorenzi
Terasa chaty Rifugio Guido Lorenzi
via-ferrata-ivano-dibona
Via ferrata Ivano Dibona
monte-cristallo-3221-m
Monte Cristallo 3221 m n.m.
pohlad-na-pohorie-cristallo
Pohľad na celé pohorie Cristallo
chata-lorenzi-z-ferraty-bianchi
Chata Lorenzi z ferraty
marino-bianchi-via-ferrata
Via ferrata Marino Bianchi

Počasie sa začína poobede zhoršovať a tak sa rýchlo vraciame späť ku chate Riffugio Lorenzi. Ak budeš chcieť pokračovať ďalej po hrebeni využi zaistenú cestu resp. ferratu Ivano Dibona a prejdi sa po slávnom 27 m dlhom vysutom moste. Most je známi z filmu Ciffhanger v hlavnom obsadení so Sylvesterom Stallonem. My ale od chaty pokračujeme bez prestávky a hneď zostupujeme Frocellou Staunies. Kamenná suť je taká ostrá, že nám po chvíli obrúsi celý nápis na turistických topánkach. Po hodine a pol sa dostávame ku stanici sedačkovej lanovky úplne zničení. Akurát začína búrka, takže sme to stihli len tak tak. K autu ideme už v úplnom daždi, no vôbec nám to nevadí.

vyhlad-z-ferraty-marino-bianchi
Výhľad z ferraty Marino Bianchi
vrchol-cristallo-di-mezzo
Vrchol Cristallo di Mezzo 3150 m n.m.

Podľa nás sa jedná o veľmi náročný výstup. Samotná via ferrata Marino Bianchi nie je až taká náročná. Je dlhšia a celý čas sa pohybujete v exponovanom teréne, čo nemusí každému vyhovovať. Anka s tým mala veľký problém, bojí sa výšok a musela so strachom bojovať celú cestu. Je však veľmi odvážna a prekonáva samu seba, čo ma veľmi motivuje. Večer si dávame v kempe nejaké to pivečko a dobrú večeru.

Mapa širšieho okolia Cortiny d´Ampezzo
Mapa výstupu na Cristallo di Mezzo
Topo via ferraty Marino Bianchi

Na výlet si určte zober celú ferratovú výstroj (sedací úväz, tlmič pádu, prilbu a rukavice). Odporúčame ti pribaliť si okrem klasických veci na turistiku a via ferraty aj kvalitné slnečné okuliare či opaľovací krém. Vo výške okolo 3200 m n.m. býva ráno a večer veľmi chladno. Nezabudni sa vybaviť teplým oblečením a v jarných mesiacoch si pribaľ napríklad cepín, mačky a krátke horolezecké lano. Pozri si mapu nástupu, turistickú trasu a topo ferraty Marino Bianchi.

Veríme, že sa ti článok páčil. Ak máš záujem pozri si aj ďalšie články o talianskych Dolomitoch a výstupoch v tejto oblasti napríklad: