Varšava – Tipy na výlet

Varšava (Warszawa, Warsaw, Warschau) hlavné a najväčšie mesto Poľska je na jeseň najkrajšie (ako každé miesto).  V septembri sme sa rozhodli, že by sme radi využili nádherné jesenné počasie počas víkendov a išli si niekde oddýchnuť. Našli sme lacné letenky do Varšavy (keďže prílet bol v stredu a odlet v piatok) s odletom z Bratislavy a začali sme sa tešiť.

varsava-historicke-mesto-polsko

Vzdušnou čiarou sú tieto mestá od seba vzdialené 532 km, takže to bola dobrá alternatíva vzhľadom k tomu, že to bol môj prvý let. Samotný let však trval len približne trištvrte hodinku, skoro ako z Bratislavy do Nitry. Leteli sme nízko-nákladovou leteckou spoločnosťou Wizz Air, ktorú môžeme odporučiť všetkým, ktorí chcú cestovať v rámci Európy za dobrý peniaz. Zbalili sme si veci len do príručnej batožiny, takže sme nič nedoplácali. Ubytovanie blízko centra sme si rezervovali na stránke booking.

letisko-bratislava-priprava-na-odlet
Letisko M. R. Štefánika – príprava na odlet
bratislava-letisko-milana-rastislava-stefanika

Bratislava – odlet z letiska M. R. Štefánika smer Varšava

vysoke-tatry-let-do-varsavy

Letecký pohľad na Vysoké Tatry

Odlietali sme v stredu o pol piatej večer, s príchodom do Varšavy o pol šiestej. Lotnisko Chopina alebo aj Letisko Fryderyka Chopina je najväčšie a najrušnejšie letisko v Poľsku. Leží 10 kilometrov juhozápadne od Varšavy. Do hlavného mesta sa pohodlne dostaneš vlakom (linky S2 a S3), stanica je prepojená s letiskom. Ak si kúpiš lístok v automatoch, ktoré sú naozaj na každom kroku, môžeš ho použiť na autobus, električku aj vlak. 20 minútový (červený) lístok stojí 3,40 zł. a 90 minútový (tmavozelený) lístok do oboch tarívnych zón stojí približne 7 zł.

nocna-varsava-kade_tade_po_svete
Nočná Varšava

Mesto muselo v minulosti zvládnuť veľmi ťažkú situáciu, keď ho okupovalo Nemecko a prebiehalo vyvražďovanie židov. V auguste 1944 vypuklo vo Varšave povstanie a po skončení vojny bolo v troskách asi 85 % mesta. To znamená, že väčšina mesta je vybudovaná nanovo a z pôvodných stavieb ostalo veľmi málo.

Do Varšavy sme sa rozhodli ísť nie preto, aby sme fotili kávičky a koláčiky, či sa prechádzali po nákupných centrách, ale aby sme spoznali históriu a lepšie pochopili osud mesta. A presne to sa nám podarilo. Videli sme množstvo pamätníkov, múzeí a galérií. Ale začnime pekne od začiatku.

Z letiska sme išli vlakom do mesta a vystúpili sme priamo pri Paláci vedy a kultúry alebo Pałac Kultury i Nauki, ktorý predstavuje najvyššiu a najväčšiu budovu vo  Varšave a zároveň v Poľsku. Navštívili sme ho ale až na ďalší deň.

palac-nauky-varsava-vylet

Palác Náuky a kultúry

Večer sme sa išli ubytovať, čo sme stihli len tak tak a vybehli sme nakúpiť potraviny a samozrejme poľské pivko, ktoré je výborné. Ubytovaní sme boli asi 400 m od Paláca vedy a kultúry v komplexe Apartmány Bagano. Vo štvrtok ráno sme sa vybrali pozrieť vyhliadku v Paláci vedy a kultúry. Palác bol vybudovaný v rokoch 1952 až 1955 podľa projektu sovietskeho architekta Leva Rudnieva. Má 42 poschodí a výšku 231 metrov. Sídlia tu zahraničné firmy, finančné a vedecké inštitúcie ako aj Poľská akadémia vied. V paláci sa nachádza pošta, fitnes, kiná, múzeá, knižnice a tiež 3 divadlá. Používa sa na televízne a rozhlasované FM vysielanie. Vyhliadková terasa je na tridsiatom poschodí vo výške 114 metrov nad povrchom. Z vyhliadkovej terasy ľudia často páchali samovraždy, od prvého incidentu v roku 1956 sa preto museli nainštalovať bezpečnostné zábrany. Vyhliadka je dostupná v čase od 10:00 do 20:00 a za lístok výťahom zaplatíte 20 zł.

vyhladka-palac-nauky-varsava

Vyhliadka Palac Nauky a Kultury

vyhliadka-palac-nauky-varsava
Vyhliadka z Paláca Náuky a Kultúry
varsava-pohlad-na-centrum-mesta
Varšava z paláca Náuky a Kultúry

Pokračovali sme pozrieť si Staré mesto. Išli sme pešo (moje nohy by o tom vedeli rozprávať) po ulici Krakowskie Przedmieście, ktorá sa nám zdala nekonečná a cestou sme videli množstvo pamätníkov a kostolov. Dostali sme sa až na námestie v Starom meste, ktoré ako jediné bolo ako tak zachované z minulosti. Krásne staré domy pripomínali, ako to voľakedy vo Varšave vyzeralo. Na námestí boli rôzni obchodníci so suvenírmi a našli sme tam veľa kaviarní a reštaurácií. Ani sme sa nenazdali a ocitli sme sa až pri Barbakáne mesta (staré opevnenie). Výhľad odtiaľ bol nádherný a cestou sme stretli mnohé skupinky španielov, francúzov a angličanov.

varsava-namestie-centrum-mesta
Námestie v okolí centra mesta
namestie-varsava-centrum-mesta
Opevnenie
varsava-kade-tade-po-svete
Pozostatky hradného opevnenia z 19. storočia

Na internete sme zistili, že neďaleko by sa malo nachádzať miesto označujúce hranicu geta, ktoré bolo postavené počas 2. svetovej vojny.  Po dlhom hľadaní sa mi ho podarilo nájsť na konci námestia.

mur-geto-varsava-vylet
Múr geta vo Varšave

Vo Varšave sa oplatí navštíviť Múzeum varšavského povstania. Expozícia múzea sa zameriava na boje aj rutinu povstania na pozadí okupácie, kde poukazuje na zložitú medzinárodnú situáciu aj povojnový komunistický teror v Poľskej ľudovej republike. Múzeum využíva pre bližší kontakt návštevníka s expozíciou aj modernú audiovizuálnu techniku.

Pred vstupom je potrebné odložiť si ruksaky a kabelky do skrinky. Hneď po vstupe ma zaujala kovová stena v strede miestnosti. Vychádzali z nej zvuky tlkotu srdca. Keď som pristúpila bližšie, boli v nej otvory akoby po guľkách zo zbrane a keď som tam priložila ucho, bolo počuť výstrely, poľské pesničky, rozhovory cez telefón a vysielanie rádia. Toto je asi najsilnejší moment, ktorý si budem pamätať ešte veľmi dlho. Expozícia bola veľmi pútavá, obsahovala nahrávky rozhovorov, fotografie, krátke filmy, zbrane, dokonca aj samotné lietadlo. Človek sa ani nenazdá a zistí, že ubehli 3 hodiny.

muzeum-varsavskeho-povstania-varsava
Múzeum varšavského povstania
expozicia-muzea-varsavskeho-povstania
Expozícia múzea varšavského povstania
premietanie-filmov-varsavske-muzeum-povstania
Premietanie filmov z 2 sv. vojny

Keďže sme chceli vidieť ešte veľa pamiatok, vybrali sme sa ďalej. Cestou sme prechádzali okolo Múzea histórie poľských židov, tam sme ale nestihli ísť kvôli nášmu programu, snáď nabudúce.

muzeum-historie-polskych-zidov-varsava
Múzeum histórie Poľských židov
pamatnik-neznameho-vojaka-varsava
Pamätník neznámeho vojaka
fontana-park-varsava
Fontána v parku
varsavske-parky-na-jesen
Park

V piatok, posledný deň, sme sa išli prejsť k rieke Visla, kde je urobená krásna promenáda aj s cyklotrasami. Vedľa promenády sa nachádza aj Kopernikovo vedecké centrum, ale to sme už nestihli navštíviť. Toto centrum je jedným z najväčších vedeckých centier v Európe, kde prostredníctvom viac ako  450 exponátov môžeš preskúmať svet všetkými zmyslami. Sú tam rôzne experimenty, ktoré si môžeš vyskúšať na vlastnej koži, testy, kvízy. Ľahni si na fakírovu posteľ, skús forenzné techniky, porovnaj svoju fyzickú zdatnosť s rekordérmi so sveta zvierat.

varsavske-nabrezie-rieka-vysla
Varšavské nábrežie a rieka Vysla
centrum-nauky-kopernikovo-vedecke-centrum
Komperníkovo vedecké centrum

Ešte sme stihli ľahký obed a naše ďalšie kroky už viedli na letisko, odkiaľ sme leteli späť do Bratislavy. Na ulici Krakowskie Przedmieście sa nachádza veľa reštaurácií a barov, ktorých služby sú drahšie smerom k Starému mestu, takže ak si chceš dať obed, lepšie urobíš ak sa naješ hneď na začiatku ulice. Ku všetkým pamiatkam, ktoré sme navštívili, sme sa dostali pešo. Mestskú hromadnú dopravu sme nevyužili, vlakom sme šli iba z letiska a opäť na letisko. Človek by povedal, že v takom veľkom meste ako je Varšava to bude problém, ale dalo sa to zvládnuť úplne super a počas krásnych jesenných dní nám takáto „prechádzka“ padla vhod.

pohlad-z-lietadla-wizz-air
Letecký pohľad na Slovensko

Varšava nás očarila krásou a bohatou históriou. Taktiež som dlho nebola v meste s toľkými parkmi, krásnou zeleňou, modernými budovami, múzeami, kostolmi a mnohými krásnymi miestami. Zistili sme, že aj keď máte k dispozícii iba tri dni, dá sa toho vidieť a zažiť dosť veľa. Určite sa do Varšavy ešte vrátime :).

Nezabudni si pozrieť aj ďalšie naše články a tipy na výlet a cestovanie napríklad aj po Slovensku. Keď sa vrátiš domov po ceste sa môžeš zastaviť a pozrieť si napríklad Kremnicu. Prípadne si naplánovať na leto výlet a dovolenku v Taliansku, Rakúsku. Prečítaj si niektoré články napríklad o Gardskom jazere a Sirmione alebo o Dolomitocha inšpiruj sa výletmi u našich západných susedov.