Nuvolau a Averau – Passo Giau

Dolomity sú čarovné miesto severného Talianska, ktorému v poslednej dobe venujeme veľa priestoru v našich článkoch. Nie je tomu inak ani teraz, pretože je ideálny čas na zaujímavú turistiku alebo via ferratu v tejto lokalite. V septembri je príjemné jesenné počasie, preto nám nič nebráni odísť na niekoľko dní do Cortiny d´Ampezzo v centre Dolomitov. Ubytovaní sme tentokrát v International Camping Olympia.

Na druhý deň nám počasie praje. Ráno je troška sychravo, je hmla a zima, typické Alpské počasie v tomto ročnom období. My ale vieme, že sa čoskoro rozplynie a objavia sa prvé lúče slnka, ktoré nás príjemne zohrejú. Naša cesta smeruje na Passo di Giau, ktoré sa nachádza 20 km od kempu. Cesta vedie horským priesmykom s fantastickými výhľadmi a kľukatou cestou s veľkým stúpaním.

Po 40-tich minutách „točenia volantom“ sa dostávame na vrchol horského priesmyku Passo Giau 2236 m n.m. Auto nechávame zaparkované na parkovisku pri hoteli Berghotel Passo Giau, kde je parkovanie zadarmo. Naproti parkovisku sa nachádza malá kaplnka Chiesa San Giovanni Gualberto, z ktorej je vidno vrcholky kopcov Ra Gussela 2595 m n.m., Nuvolau  2574 m n.m. a Averau 2 648 m n.m., kam budeme pokračovať.

K turistickej trase na Ra Guselu a Nuvolau vedie pekný upravený kamenistý chodník. Na ľavej a pravej strane sa voľne pasú kravy a výhľady sú tu neskutočné. Pokračujeme po značenom turistickom chodníku, na konci ktorého je približne 200 m dlhý zaistený úsek, ktorý je na mapách označovaný ako via ferrata Ra Gusela. Náročnosť ferraty by som definoval na A/B a koncový úsek na B. Samotná ferrata má 2 časti a je ľahká a vhodná aj pre úplných začiatočníkov. Pre bezpečnosť si určite zoberte ferratový set (sedací úväz, prilbu, tlmič pádu a rukavice). Druhá časť výstupu na Nuvolau vedie rovnejším terénom, kde v minulosti ustupoval ľadovec a povrch úplne obrúsil. Na konci je vrchol s chatou a opäť krátky 250 m zaistený úsek.

Celý výstup zvládnete približne za hodinu a trištvrte. Na vrchole sa nachádza jedna z najstarších chát v Dolomitoch. Chata Nuvolau 2574 m n.m. bola postavená koncom roku 1883 a dodnes si zachovala svoj pôvodný stav. Vedľa nej sa rozprestiera pristávacia plocha pre zásobovanie  vrtuľníkmi. Na chate sa môžete dobre najesť alebo prenocovať a vychutnať si tak nádherný západ a tiež východ  slnka.

Naša cesta tu ale nekončí a po chvíľke oddychu schádzame opačnou stranou ku chate Averau 2648 m n.m. Obe chaty sú od seba vzdialené asi 20 min. cesty. Nachádza sa tu lyžiarske stredisko s lanovkami, lyžiarskymi a bežkárskymi traťami.

Na Averau 2648 m n.m. vedie strmá 200 m stena so zaistenou časťou (B/C ferrata Averau). Je jednoduchá, ale úplní začiatočníci možu mať problém s jedným krátkym úsekom. Pred koncom via ferraty je rebrík a potom pokračujeme na vrchol po vlastných. Hore pri kríži je jeden z najkrajších výhľadov na okolité tritisícky. S Ankou si dávame prestávku a pozorujeme túto úžasnú krajinu. Z Averau vedie dole rovnaká cesta ako nahor. Pri schádzaní ferratou si dajte pozor, pretože zostup býva často náročnejší ako výstup (ferrata je obojsmerná).

Cesta končí na parkovisku Passo di Giau, no než sa tam z chaty Averau dostaneme, musíme prejsť ešte dlhou cestou, ktorá vedie pod pravou stenou Ra Guseli. Na celú turistiku si vyčleňte minimálne 6 až 7 hodín a vyrazte skoro ráno.

V sedle Passo Giau naša cesta ešte nekončí. Budeme pokračovať nazad do kempu, kde sme ubytovaní. Večer si po náročnej túre treba dobre oddýchnuť a načerpať nové sily na ďalší deň, ale my neleníme a ideme sa pozrieť do blízkej Cortiny d´Ampezzo, ktorej sme venovali samostatný článok.