Benát – Pohronský Inovec

Benát patrí medzi najkrajšie a najnavštevovanejšie kopce v pohorí Pohronský Inovec, teda okrem najvyššieho Veľkého Inovca (901 m n.m.)Benát sa nachádza sa nad obcou Žitavany Machulince v okrese Zlaté Moravce. Benát (692 m n.m.) je vyhľadávaný hlavne preto, že na jeho vrchole nájdeš Kamenné mesto z akoby rozprávkového sveta. Na niektorých mapách je vrchol Benát pomenovaný ako Kamenné vráta (704 m n.m.). Ja som tento kopec našla náhodou na mape, hľadala som miesto, kam nechodí veľa ľudí a to sa mi aj podarilo. Samozrejme, stretli sme zopár skupiniek, ale nič strašné.

Výstup na Benát z obce Machulince alebo Žitavany

Na Benát sa okrem našej kratšej trasy dostaneš aj z obce Machulince, kde ideš popri potoku po modrej značke, na konci obce je oddychová zóna a ty pokračuješ na Obycké lúky, následne po červenej na Obycké lúky pod Benátom. Táto trasa je ale dlhšia, celá má skoro 18 km, časovo je to cca 5 a pol hodiny, stúpanie nie je veľké – 540 m. My sme ale auto zaparkovali v obci Žitavany, časť Vŕšky, je tam bezplatné parkovisko s cca 10 miestami (GPS: 48°24’00.4″N 18°26’03.4″E).

Vítalo nás nádherné skoro letné počasie, jasno a bezvetrie. Paradoxne je teraz podľa mňa veľa pekných dní za sebou, neviem, či to tak vnímaš aj ty, ale človek má aspoň lepšiu náladu, aj keď je stále iba doma. My sa teda chodíme vyvenčiť iba cez víkendy, inak sme celý týždeň doma a ideme iba na jeden nákup.

Z parkoviska kráčame smerom do lesa, je tam už iba posledný dom, kde majú na pozemku jaky, normálne živé jaky, zvieratá, ktoré sú typické od Himalájí až po Mongolsko, aspoň myslím že sú to tieto zvieratá, google poradil. Prichádzame k smerovníku Žitavany – Vŕšky (300 m n.m.) a ideme po červenej smer Obycké lúky pod Benátom, čo je cca hodina. Víta nás krásny les a prudšie ale jediné stúpanie, ak nerátam 5 minútový výstup na Benát.

Pohronský Inovec a jeho krásy

Vždy keď vstúpime do lesa, opustia nás všetky starosti a totálne si vyčistíme myseľ, preto sa snažíme každú voľnú chvíľu tráviť v prírode, na čerstvom vzduchu, v objatí stromov a celého lesa. Kráčame po lese a nikde ani živá duša, samozrejme okrem štebotu vtákov. Prichádzame na rázcestie s krížikom a lavičkou, kde sa napijeme a ideme ďalej rovno. Chodník lemujú popadané kamene obrastené machom a my zase celú cestu plánujeme, ako sa sem vrátime aj s bicyklami.

Obycké lúky pod Benátom (642 m n.m.)

Onedlho prichádzame ku chate, kde vidíme skupinku ľudí ako si opekajú. Neviem, či sa tam dá aj prespať, my sme pokračovali ďalej na lúku, ale určite sa sem raz s kamošmi vyberiem na celodennú opekačku. Pred nami už vidíme obrovskú lúku obkolesenú lesom a prichádzame ku smerovníku. Nachádzame sa na Obyckej lúke pod Benátom (642 m n.m.). Na smerovníku vidíme, že sa dá po turistickej trase prejsť až na Veľký Inovec, kde sme boli minulé leto. Určite pripravíme článok aj o tomto vrchu.

Kamenné mesto (Kamenné vráta) – Benát

Teraz ale pokračujeme po žltej značke smer Benát. Je to cca 20 minút, križujeme lúku a stúpame ku skalným útvarom. Stretávame pár cyklistov a ticho im závidíme tento druh pohybu. Pred sebou už vidíme prvé skalné útvary, ktoré sa tam znenazdajky objavili. Prichádzame k nim a cítime sa v akoby inom svete. Andezitové útvary obrastené machom a kvetmi sme tam naozaj nečakali.

Benát (692 m n.m.)Pohronský Inovec

Stúpame vyššie až na vrch Benát (692 m n.m.). Na vrchole sa týči kríž v pozadí s úchvatným výhľadom na celé Horné Požitavie, Topoľčiansky zámok, Hrad Jelenec a Hrad Hrušov. Vidno aj hlavný hrebeň pohoria Tribeč s najvyšším vrcholom Veľký Tribeč. Skalné mesto (Kamenné vráta) je pozostatok lávového prúdu, ktorý vytvoril tieto skalné veže a stĺpy. Vrch bol v minulosti a zčasti aj teraz miestom ťažby andezitu, okrem spomínaného krásneho výhľadu vidíš aj stavenisko. Je otázka času, kedy to okolité svahy nevydržia. Preto sem odporúčame ísť čím skôr. Hore je dosť veterno, ale dávame si malý snack aj s výhľadom a keď vidíme prichádzať ďalších ľudí, ideme naspäť.

Typy na výlet v okrese Zlaté Moravce

Schádzame naspäť na lúku pod Benátom a tu oddychujeme a slníme sa asi pol hodinku. Je tu ticho, nikto nikde, iba jemný vetrík a les. Pomaly sa balíme a ideme naspäť sme Žitavany. Celá táto trasa nám trvala približne 2 a pol hodiny. Má dĺžku 5,4 km, čiže tam aj späť skoro 11 km. Prevýšenie je tu iba 411 m a trasa je vhodná aj pre menšie deti, teda minimálne po lúku. Výstup na Benát môže byť pre niekoho obtiažnejší kvôli skalám. Celý odkaz na turistickú mapu s vyznačenou trasou nájdete v tomto odkaze.

Tip na malú zastávku – obec Žitavany sa nachádza hneď pri Zlatých Moravciach, kde nájdeš Mauzóleum a park rodiny Migazziovcov z roku 1986 a tiež neďaleký Národný žrebčínkaštieľ v Topoľčiankach. Zase sa mi teda raz osvedčilo hľadať miesta kde sme neboli len tak na mape, asi to budem musieť robiť častejšie. Dúfame, že sa ti tento článok páčil a budeš ho vedieť využiť aj v týchto ťažších časoch. Skoro by sme zabudli že sme absolvovali výstup na Veľký Inovec (901 m n.m.) o ktorom sme napísali super článok a navyše je to len na skok od Benátu.