Vysoká – Malé Karpaty

Vysoká a prakticky celá oblasť prírodnej rezervácie Vysoká patri medzi najkrajšie a turisticky veľmi vyhľadávané kopce v pohorí Malé Karpaty. Na samotnom vrchole sa nachádza menší vysielač a zaujímavý vrcholový kríž. Vysoká (754 m n.m.) poskytuje prekrásne výhľady na Kuchyňu, hlavný hrebeň Malých Karpát (Veľká Homoľa, Čertov kopec a pod.) Záhorie a v konečnom dôsledku aj Modru či Pezinok.

Pred tým ako si začneš čítať tento článok ti oznamujeme, že pri jeho tvorbe nebol nikto ohrozený, všetci zúčastnení sa pri kontakte chránili a užívali si víkend v prírode. Ale teraz vážne, v tejto situácii sa snažíme vyberať si trasy, kam nechodia húfy ľudí. Chodíme radšej skoro ráno a väčšinou si cieľ zvolíme deň dopredu len tak random, čo nás na mape zaujme, tam ideme. Väčšinou až po následnom preskúmaní trasy a okolia si uvedomíme, že sme boli na ďalšom super mieste. A tak tomu bolo aj teraz.

Vysoká je druhý najvyšší vrch Malých Karpát

V okolí Modry sme boli už dávnejšie, keď sme boli pozrieť zrekonštruovanú Rozhľadňu na Veľkej Homole. Tentokrát sme sa ale vybrali iným smerom a to na vrch Vysoká, ktorý je druhý najvyšší v Malých Karpatoch. Najvyšší vrch Malých KarpátZáruby (768 m n.m.), potom nasleduje Vysoká (754 m n.m.), Vápenná (752 m n.m.), Čertov kopec (752 m n.m.), Havranica (737 m n.m.), Veľká Homola (709 m n.m.) a ďalšie.

Ako isto viete, naše víkendy spočívali v pendlovaní medzi Bratislavou, Nitrou Vrútkami, kde sme vždy niekam vybehli, či už v pohorí Tribeč alebo v Malej Veľkej Fatre. Momentálne sa ale prispôsobuje danej situácii, takže môžeme objavovať krásy Malých Karpát. Veľká výhoda je to, že tieto trasy si vieš pochodiť aj na bicykloch, sú menej náročné ale na natrénovanie akej takej kondičky bohato stačia.

Výstup na Vysokú z Modrej, Piesok – Pánsky dom

Výstup na Vysokú Malých Karpatoch sme začali v obci Modra časť Piesok – Pánsky dom. Odtiaľ sme išli po žltej značke na sedlo Čermák cca 1,3 km. Cestou sme obdivovali nádherné stromy ktoré sa pohybovali v rytme vetra a užívali si relatívne čistý vzduch, ktorý v Bratislave nemáme. Cítili sme sa akoby nás niekto vypustil po dlhej dobe na vychádzku do prírody a to čo nám chýbalo sme zrazu zažívali live.

Za cca 20 minút prichádzame na lúku pri Čermáku (590 m n.m.), kam pôjdeme s priateľmi keď sa celá táto situácia upokojí. Je tam totižto viacero ohnísk a prístreškov, kde vieš stráviť celý deň opekaním, hojdaním na hojdačkách, hrami na obrovskej lúke a tiež turistikou alebo bicyklovaním.

Cesta hrdinov SNP – Štefánikova magistrála Male Karpaty

Odbáčame doprava a vyberáme sa po červenej značke, po Ceste hrdinov SNP – čo je Štefánikova magistrála, ktorá ide zo severovýchodu Slovenska až na západ po Devín. Táto turistická magistrála prechádza oblasťami, ktoré zohrali dôležitú úlohu v rámci Slovenského národného povstania. Len pre informáciu, ak každý deň prejdeš približne 30 km, dostaneš sa do cieľa za približne 30 dní a celkovo tak prejdeš 769 km. Určite je to výzva…

Panské Uhliská a prírodná rezervácia Vysoká

Lesy sú tu ešte bez akéhokoľvek náznaku jari, vítajú nás holé rúbaniská a zvyšky ťažby. Pohľad to nie je veru pekný, ale je to tu skoro všade. Respektíve odkedy chodíme po Malých Karpatoch, tak väčšina území je poznačených ťažbou. Tešíme sa ale z toho zvyšku lesa a premýšľame o tom, že raz tu pôjdeme aj na bicykloch. Po cca hodinke sa dostávame na sedlo Panské Uhliská (600 m n.m.), odkiaľ meníme smer a vyberáme sa po modrej značke smer Vysoká, čo by malo trvať asi 40 minút. Míňame aj tabulu, ktorá informuje, že sa nachádzame v prírodnej rezervácii Vysoká. Ťažba teda tomu nenasvedčuje ale budiš.

Taricové skaly (620 m n.m.) a kopec Vysoká

Podľa Google maps by nás mal čakať super výhľad na okolité kopce. Pomaly kráčame hore, ale keďže deň predtým zapršalo, všade je blato a nám sa dosť ťažko stúpa hore. Brodíme sa blatom a míňame zopár turistov, ktorí už trielia dole. Pred sebou vidíme prvé skaly, ktoré sa postupne zväčšujú a zaberajú stále väčšie územie. Ak by si sa pozrel po pravej strane môžeš vidieť zaujímavý útvar Taricové skaly (620 m n.m.), ktorý sa nachádza medzi vrcholom Vysoká a sedlom Skalka. Tento vápencový skalný útvar je pomenovaný podľa žltého kvetu Tarice skalnej, ktorá sa v tejto oblasti značne vyskytuje.

Vrchol Vysoká 754 m n.m. (Malé Karpaty)

Víta nás aj stará známa vôňa medvedieho cesnaku. Na to, že bol pomerne mladý bol už celý ošklbaný, ale aj tak sme si zopár lístkov doniesli domov, aspoň na chlebík. Potom už stúpame po hrebeni a dostávame sa na Vysokú. Tento druhý najvyšší vrchol Malých Karpát nás prekvapil naozaj úchvatným výhľadom na všetky jeho najvyššie vrchy a dokonca sme videli aj rozhľadňu na Veľkej Homole. Kocháme sa výhľadmi a dávame si snack a čaj. Keďže hore dosť fúkalo, nezdržiavame sa tam dlho, cvakneme vrcholovku a utekáme dolu. Serom dole sa po tom blate šlo asi tak stokrát horšie, mali sme dosť namále aby sme sa tam niekde nerozpleštili.

Vraciame sa naspäť na Panské Uhliská, odkiaľ ideme po modrej cez Hubalovú naspäť. Je to cyklotrasa, asfaltka, takže bez problémov môžeme aj bežať :D. Schádzame až do chatovej osady, kde obdivujeme chaty a predstavujeme si, že karanténu trávime tu (samozrejme tú dobrovoľnú). Vzali sme to krížom cez osadu, lebo sa nám to nechcelo celé obchádzať.

Tipy na výlety v Malých Kapatoch

Prichádzame k autu a príjemne unavení sa vydávame na cestu domov. Celá trasa mala prevýšenie (stúpanie) približne 430 metrov a vzdialenosť ktorú sme prešli bola takmer 13 km. Môžeš si ju pozrieť v tomto odkaze na turistickú mapu Vysoká. Zbalili sme si len ovocie, takže sa tešíme na dobrý obed. Keby bolo všetko po starom, zastavili by sme sa na super obed, ale hold, musíme si vystačiť s tým, čo máme doma. Ak by ste pre nás mali nejaké tipy na výlety v okolí Bratislavy, ktoré sú menej frekventované, napíšte nám do komentáru, budeme radi. Postupne budeme pridávať aj ďalšie zaujímavé miesta a lokality v Malých Karpatoch.

Prajeme vám všetkým krásne prežité dni, ak sa dá aj v prírode, aby ste boli všetci zdraví!

Anka a Denis.

Galéria obrázkov Vysoká Male Karpaty

Kadetadeposvete.sk na Instagrame

Koment

1. V tomto období je ťažko nájsť zaujímavé miesto v Malých Karpatoch, kde je malo ľudí. Treba ísť asi skoro ráno a na mesta mimo turistických značiek. Môžem doporučiť dve takéto trasy.
    1. Hrebeň južne od Zárub, od kopca Čelo /718/ po Veterlín /724/. Orientačne to nie je náročné, boli tu vychodené cestčky. Na jar je najvhodnejšia doba, chodníky nie sú tak zarastené ako v lete a sú lepšie výhľady medzi stromami.
    / Išli sme od vodnej nádrže Buková, žltá, potom modrá turistická značka do sedla-Záruby a potom hore na vrch Čelo, Veterlín a odtiaľ na Brezinky /
    2. Vrchy Geldek /695/ a Jelenec /694/, nad Sklenou Hutou. Je to orientačne náročnejšie, ale stojí to zato.
    / Išli sme autom zo Sološnice až po božie muky Pri obrázku /

1. Dobrý deň, úplne súhlasíme práve preto všade skoro ráno, zodpovedne a najlepšie navštíviť miesta kde chodí menej ľudí. Vysoká patrí medzi komerčnejšie kopce v tejto lokalite, no nájdete tu aj mnoho cyklochodníkov a turistických ciest napr. Štefánikova magistrála a pod. Ďakujeme za super nápady kam vyraziť nabudúce, pekný deň prajeme :).