Medvedia tiesňava v Rakúsku

Pamatám si, keď mi asi pred tromi rokmi kamarátka vravela, že boli v krásnej Medvedej tiesňave v Rakúsku. Odvtedy som to mala akosi v podvedomí a túžila som sa tam ísť pozrieť. Jeseň je naše najobľúbenejšie ročné obdobie, preto sme sa do Medvedej tiesňavy vybrali práve vtedy. Hlásili krásne počasie, takže sme to využili a výlet v rakúskych Alpách, ktorý dopadol veľmi dobre, veď posúďte sami.

Kde nájdeš Medvediu tiesňavu?

Medvedia tiesňava alebo Bärenschützklamm je alpská prírodná pamiatka a považuje sa za najkrajšiu vodnú tiesňavu v Rakúsku. Nachádza sa v spolkovej krajine Štajersko neďaleko mesta Graz. Leží v pohorí Randgebirge östlich der Mur, do ktorej patrí aj časť Grazer Bergland. Názov Medvedia tiesňava je preto, že voľakedy túto oblasť obývali skalné medvede. Nachádza sa približne 210 km od Bratislavy, pri dedinke Mixnitz. Keďže sme nechceli zažiť túru plnú turistov, budík sme nastavili na 4:15 hodinu ráno. Po nie až tak ťažkom vstávaní (ku podivu), sme z Bratislavy vyrážali o 5:00 hodine.

Parkovanie a dostupnosť rokliny Bärenschützklamm

Prekvapilo nás hmlisté počasie, miestami sme mali problém s viditeľnosťou, ale dúfali sme, že hmla ustúpi. Cesta nám trvala približne dve a pol hodinky, dedinka Mixnitz sa nachádza asi pol hodinku za Semmeringom. Privítali nás nádherné jesenné kopce a úžasný vzduch. Pred nástupom je viacero bezplatných parkovísk, odporúčame ti ísť na to najvyššie (odkaz na mapu parkoviska, GPS: 47°20’09.4″N 15°22’26.8″E), nás tam čakalo posledné miesto a kravičky pasúce sa na lúke. Popri prezuúvaní sa do turistických topánok nás sprevádzali zvuky zvoncov kravičiek. Pri vrchnom parkovisku nájdeš aj dve reštaurácie, kde sa môžeš po túre zastaviť na obed.

Turistická trasa cez Medvediu tiesňavu

Smerová tabuľa nás naviedla na červenú značku a ukazovala čas 1 hodinu k nástupu na Medvediu tiesňavu. Tak aj bolo, po ceste máš možnosť vyjsť na malú vyhliadku, odkiaľ vidíš údolie. Ako som už písala, nás celý čas sprevádzala hmla, bolo to tajomné a magické, ale pomaly presvitali aj slnečné lúče. Celú hodinu šliapeš do kopca, mierneho aj strmšieho, až sa dostaneš ku „vrátnici“, kde zaplatíš 3,50 € za vstup (študenti 2,6 €). Sme v nadmorskej výške 750 m n.m. A potom to začína…

Bilancia výstupu cez Medvediu roklinu

49 drevených rebríkov a 115 lávok a mostíkov spolu tvorí 2900 stupienkov, to je bilancia výstupu. Práve kvôli tomuto odporúčame výstup skôr viac zdatným turistom. Jediné šťastie je, že po ceste môžeme obdivovať nádherné vodopády, tiesňavy a vápencové skalné bralá v okolí. Jedine tak nemyslíme nato, čo všetko nás ešte čaká. Hmla ustúpila a nám sa ukázali skryté vrcholky brál, nádhera. Stúpame stále vyššie a vyššie, foťák pracuje na plné obrátky a my sa nestačíme obzerať za tou nádherou.

Celá táto trasa bola v roku 1997 zničená silnou búrkou, ale rakúšania to veľmi rýchlo celé znovu vybudovali, čo je obdivuhodné. V súčasnosti sú drevené rebríky vo veľmi dobrom stave, takže cesta hore je vďaka nim ľahšia a oveľa bezpečnejšia. Po ceste stretávame zopár turistov, ktorých púšťame pred seba a my fotíme prázdne žľaby.

Turistická chata Guten Hirten

Približne v polke trasy míňame známu chatku resp. krčmičku Guten Hirten, kde sa vieš občerstviť a určite aj najesť, vôňa je neodolateľná. Len pre informáciu, takýchto podobných chát sa v okolí nachádza hneď niekoľko, môžeš v nich prespať a spraviť v týchto kopcoch príjemný predĺžený víkend. V priemere tu za noc zaplatíte 40 € až 50 €.

Medvedia tiesňava a jej dĺžka

Ešte spomeniem, že tiesňava je otvorená v období od 1 mája do 30 októbra, potom je roklina uzavretá. Celý okruh Medvedia tiesňava je dlhý 9,5 km a stúpanie predstavuje takmer 890 metrov, čo ti zaberie asi 4 hodiny aktívneho šliapania. Viac informácií o celej trase nájdeš v mape pod článkom alebo v tomto odkaze na mapu. Samotných chodník, kde boli použité mostíky, stúpačky a rebríky je dlhý 1200 metrov a prejdeš ho do 1 hodiny, viac v odkaze. Pôvodne bola Medvedia tiesňava vybudovaná už v roku 1901 a od 1978 je vyhlásená za národnú prírodnú rezerváciu s najvyšším stupňom ochrany.

Turistická chata Steirischer Jockl

My ale pokračujeme ďalej a s jablkom v ruke si užívame posledné rebríky a výhľady. Po asi hodine a pol sme sa dostali k horskej chate Steirischer Jockl, kde sme sa prezliekli a dali dobré pivko. Odtiaľto vieš trasu predĺžiť a ďalej pokračovať na vrchol Hochlantsch, ktorého výška je 1720 m n.m. a trocha pripomína turistiku na Veľký Rozsutec. Je potrebné stúpať ďalších 460 výškových metrov a prejsť približne 2,5 km. V podstate je to skalný masív z dolomitu a vápencu odkiaľ je pekný výhľad na celé centrálne a východné Alpy. Na jeho konci sa nachádza niekoľko rebríkov a reťazí, táto trasa je skôr pre skúsenejších turistov, pretože celá trasa ma potom prevýšenie až 1350 metrov a prejdeš približne 14,5 km. My sme zvolili zostup od chaty Steirischer Jockl dole a keďže výstup roklinou je jednosmerný, dole sme šli inou cestou.

Zostup z Bärenschützklamm do mestečka Mixnitz

Zostup tiež nebol veľmi ideálny, veľa kameňov a suti, ale dali sme to. Po ceste sme videli krásne lúky zaliate slnkom, proste jeseň v plnom prúde. Stromy tu boli neskutočné, veľa farieb a príjemné slniečko nás sprevádzali až dole k parkovisku. Užívali sme si toto počasie, lebo sme vedeli, že sa má čoskoro zmeniť a ochladiť sa. Cestou sme stretli veľa turistov, ktorý len vtedy šlapali hore, čo bolo celkom zvláštne, keďže už bolo asi pol 2 a v horách je o tomto čase veľmi skoro tma. My sme ale po asi hodine a trištvrte boli dole na parkovisku, kde sme sa najedli, prezuli a fičali zase naspať do Bratislavy.

Par tipov na výlet po absolvovaní Medvedej tiesňavy

Svalovka bola kvalitná, to musíme povedať, ale zážitok neskutočný. V ten deň sme prešli cca 15 000 krokov, prevýšili 900 metrov a vystúpali 164 rebríkov. Túru neodporúčame menším deťom a starším ľudom, práve z dôvodu množstva rebríkov. My sme ale boli spokojne unavení, pľúca vyčistené a hlava tiež. V Rakúsku sa tiež nachádza niekoľko zaujímavých miest ktoré stoja za návštevu je ním napríklad Hohe Wand, Dachstein, Hallstatt či najväčšie Krimmelské vodopády. Určite sa inšpiruj aj Desiatimi najkrajšími miestami v Rakúsku, ktoré ti odporúčame navštíviť.