Dachstein

Po úspešnom prechode cez horský priesmyk Grossglockner a zastávke v aquaparku Spa Tauren Kaprun pri Zell am See smerujeme k Dachsteinu. Všetci známi, ktorí tam boli, nám rozprávali, že je to jedno z najkrajších miest severného Rakúska a celého Salzburska. Najviac zážitkov a fotografií máme práve z Dachsteinu a Hallstatu, ktorý budeme spomínať v ďalšom článku Hallstatt a Traunsee.

V predchádzajúcich článkoch som spomínal, že si našu dovolenku rozdelíme na 5 menších článkov (blokov): Gardské jazero a Sirmione, Talianske Dolomity, Horský priesmyk Grossglockner, Dachstein, Hallstatt a Traunsee. Máte sa na čo tešiť, pretože sa dozviete viac informácií o našich zastávkach, uvidíte zaujímavé fotky, tipy na výlety, turistiku a mnoho iného.

dachstein-turistika-rakusko
Dachstein turistika v Rakúsku

Po dlhej ceste, veľkej búrke a zabudnutej peňaženke v kempe Ramsau Beach sme si konečne vydýchli a zložili svoje unavené kosti v hoteli Stierer v mestečku Ramsau am Dachsten. V tom som si spomenul, že sme mali obrovské šťastie, keď Anka našla peňaženku v kempe Ramsau Beach, pretože sme tam boli všetky peniaze a doklady od auta. Dali sme si sprchu a zišli sme dole do baru na jedno točené pivečko. Mimochodom, bol to výborne načapovaný Plzeň. Vidno, že hotel vlastní český majiteľ, s ktorým sme sa hneď dali do reči a dohodli podmienky a cenu ubytovania. Dozvedeli sme sa, že pri dvoch nociach máme nárok na regionálnu kartičku so zľavami, čo sa nám veľmi oplatilo. Nemám však namysli regionálnu kartičku akú máme v Tatrách už s aj tak predraženými službami a príplatkami, pri ktorých sa vám začne točiť hlava. Mám namysli regionálnu kartu Schladming Dachstein Sommercard, ktorú vám vydá každé ubytovacie zariadenie, ak sa o ňu budete zaujímať. V cene máte množstvo skutočných zliav a perličkou na torte je výstup lanovku na Dachstein úplne zadarmo (spiatočný lístok). A aby toho nebolo málo, tak aj všetky parkoviská v okolí máte zadarmo.

Dohodli sme sa s majiteľom, že raňajkovať budeme formou švédskych stolov. Neskôr sa presúvame na izbu a sledujeme západ slnka s bleskami v pozadí.

strierer-ramsau-am-dachsten-rakusko
Strierer hotel v Ramsau am Dachstein

7. Deň – Dachstein (skywalk, suspension bridge, ice palace) a výstup na Gjaidstein

Hneď ráno vstávame a ideme na raňajky, kde sa poriadne najeme, pretože nás čaká celý deň mimo hotela. Počasie nám veľmi praje a autom sa presúvame na dolnú stanicu lanovky. Hneď pred vstupom si označujeme parkovacie karty a pokračujeme po kľukatej ceste asi 10 km na parkovisko k lanovke. Máme asi 30 minút čas, keďže sme objednaní na 10:30 hod. Dobre počujete ,,objednaný na lanovku“, to znamená že, každý návštevník si musí deň vopred rezervovať miesto. Obvykle to robí ubytovacie zariadenie, ale zvládnete to aj sami na stránke Sommercard, ktorú som spomínal v článku vyššie.

dachstein-dolna-stanica-lanovky-parkovisko
Dachstein dolná stanica lanovky

Do kabínkovej lanovky sa naraz zmestí asi 30 ľudí, dokonca časť z nich môže vystúpiť na strechu lanovky (vždy však iba 4 ľudia). Za približne 10 minút sa dostanete z výšky 1680 m n.m. na 2650 m n.m. V tejto výške je počasie dosť chladné a tak si obliekame bundu a ideme sa pozrieť na veľmi známu vyhliadku Skywalk, ktorá sa nachádza kúsok od stanice lanovky.

dachstein-parkovisko-kabinkova-lanovka
Dachstein parkovisko – dolná stanica lanovky

Vyhliadka Skywalk (nebeský chodník) je adrenalinová vyhliadková plošina, ktorá je vysunutá nad strmými zrázmi Dechsteinu. Chodník sa nachádza vo výške 2650 m n.m. a keď po ňom prechádzate máte pocit, akoby ste lietali, pretože niektoré časti podlahy sú zo skla. Miestami máte pod sebou 250 až 500 m otvoreného priestoru, je to naozaj zaujímavý zážitok a odporúčame ho každému. Celá stavba váži viac ako 40 ton a vybudovaná bola v roku 2005. Jej dĺžka je 17 m a 4 časti sú samostatne vysunuté, pripomína to tvar dlane.

lanovka-na-dachstein-rakusko
Lanovka na Dachstein

skywalk-vyhliadka-dachstein-rakusko
Skywalk vyhliadka na Dachsteine

Druhá časť úseku je Suspension bridge. Nachádza sa tam vysunutý, asi 100 m most na konci ktorého sú schody do prázdna. Celá konštrukcia je zo skla a pohrá sa s nervami asi každého, kto ju navštívi. Na konci celého chodníka vôjdete do palácu Ice palace z ľadu, kde na vás čakajú okrem 20 metrov hlbokej ľadovcovej trhliny aj ľadové sochy a komnaty s rôznymi akustickými efektami.

skywalk-vysunuty-most-dachstein-rakusko
Skywalk vysunutý most na Dachsteine

Pre tých, ktorí majú veľmi dobre natrénovanú techniku lezenia a výbornú kondíciu, odporúčam navštíviť jednu z najnáročnejších via ferat v Rakúsku Super-ferrata Dachstein. Táto ferrata zastrešuje samostatné 3 úseky Anna, Der Johann a Schulter-Ansteig. Celkovo na nej prevýšite cez 1200 výškových metrov. Ak ju raz pôjdete, určite nám napíšte ako ste dopadli, prípadne pridajte nejaký typ na podobné ferraty v okolí Dachsteinu. Všetky podrobné informácie o výstupe (napr. dĺžka trasy, náročnosť lezenia, mapku s vyznačením náročnosti a pod.) nájdete na stránke Bergsteigen.

dachstein-ladovec-lanovka-rakusko
Dachstein ľadovec a lyžiarske stredisko

Ale vráťme sa späť k nášmu výletu. Po absolvovaní nebeskej cesty sme sa neplánovane rozhodli, že sa pôjdeme prejsť aj po ľadovci a vystúpime na jeden z menších výčnelkov (kopcov) na samotnom Dachsteine – Hoher Gjaidstein, ktorého výška je 2794 m n.m. Schádzame teda zo stanice lanovky po ľavej strane dole k ľadovcu a prechádzame po vyznačenej ceste k oproti stojacemu Gjaidsteinu. Cesta hore je jednoduchá a prejdete ju za približne 40 minút, záleží však od tempa. Na jeho vrchole sa nachádza klasická pyramída s kameňov, ktorú som si vychutnal a vyliezol až hore.

Gjaidstein-smer-vyhliadka-na-dachstein
Gjaidstein smer vyhliadka na Dachstein

Z hora sme videli vrcholky Hoher Dachsteinu (2995 m n.m.) len na pár sekúnd. Skoro celú dobu bol zahalený v oblakoch. Po ceste dolu sme zbadali malú chatku a fotografovali sme krásny ľadovec, na ktorom je vybudované lyžiarske stredisko. Kedysi sa tu lyžovalo celoročne, no dnes to súčasné klimatické podmienky už neumožňujú.

hoher-dachstein-vrcholky-kopca-ladovca
Hoher Dachstein vrchol pohoria v Alpách

ladovec-dachstein-z-vrcholu-gjaidstein
Ľadovec Dachstein z vrcholu Gjaidstein

gjaidstein-pyramida-vrchol-rakuske-alpy
Gjaidstein pyramida vrchol kopca (2794 m n.m.)

Po ceste na spodnú stanicu lanovku som sa žiaľ nestihol dostať na miesta určené pre vyhliadku na streche lanovky. Troška ma to hnevalo, lebo fotky by mohli byť kvalitnejšie, no nevadí nabudúce sa tam určite dostaneme.

alpy-ramsau-am-dachstein-hoher-dachstein
Alpy Ramsau am Dachstein a pohľad na Hoher Dachstein

Boli sme už riadne hladní, tak som šliapol na plyn, aby sme našli nejaký obchod z potravinami. V Rakúsku v takýchto mestečkách najčastejšie narazíte na SPAR, ceny sú mierne vyššie ako na Slovensku, ale kvalita stojí za to.

alpy-informacny-letak-rakusko-dachstein
Alpy – informačný leták o Dachstaine v Rakúsku

Večer sme si sadli na pivo a spoznali sa s jedným Slovákom, ktorý tam pracoval cez leto a dlho sme sa rozprávali o spoločných záujmoch a cestovaní kade tade po svete. Deň sa blížil ku koncu a ja som pomaly začal plánovať posledný deň nášho výletu po Taliansku a Rakúsku. Následujúci deň sa totiž chystáme k jazeru Hallstat a Traunsee, ktoré bude našou poslednou zastávkou tejto dovolenky.