Matternhorn okolo jazier Riffelsee a Zermatt

Tento rok sme sa rozhodli našu letnú dovolenku stráviť vo Švajčiarsku a Taliansku. Do Švajčiarska ideme po prvý krát a Taliansko  poznáte z našich predchádzajúcich článkov. Prinášame vám nové tipy pre výlety v týchto prekrásnych krajinách.

Opäť sme si pre vás pripravili sériu šiestich článkov, ktoré budu obsahovať hlavné postrehy z našich ciest. Pretože máme veľmi zážitkov a fotografií, rozdelili sme články nasledovne: Matternohrn okolo jazier Riffelsee a Zermatt (Švajčiarsko), Najdlhší most pre peších na svete (Švajčiarsko), Lago Maggiore (Taliansko), Verona (Taliansko), Tyrkysové jazero Lago di Sorapis (Taliansko) a Cortina d´Ampezzo (Taliansko). Na konci článku sme si pre vás pripravili podrobný itinerár o celej ceste, ktorý je na stiahnutie úplne ZADARMO. 🙂

matternhorn-okolo-jazier-riffelse

Deň pred odjazdom do Švajčiarska (čo je v porovnaní s minulými rokmi dosť neskoro), si pripravujeme dôležité veci do kempu a jedlo na cesty (pripravíme pre vás samostatný článok, o tom, čo všetko je potrebné zabaliť na takýto výlet). Večer ideme spať skôr, pretože ráno vstávame o 4:00 a čaká nás takmer tisíc kilometrová cesta do Zermattu vo Švajčiarsku. Cieľom našej cesty je ne/známe mestečko Brig a Thermal Camping Brigerbad, ktoré leží severne od Zermattu.

Na druhý deň vyrážame z Bratislavy o 5:00 hod. ráno. Presun nám bude trvať 12 až 14 hodín. Cestujeme smer Viedeň, Linz Salzburg po diaľnici A1 a následne prechádzame kúsok cez Nemecko, oblasť Berchtesgadenských Álp. Pri jazde na diaľniciach v Rakúsku si kúpte 10 dňovú diaľničnú známku, ktorá stojí 9 € (rok 2018). Kúsok pred Innsbruckom máme prestávku na obed. Sme asi za polovicou našej cesty a vonku je 32 stupňov. Po krátkom obede a oddychu pokračujeme ku hraničnému prechodu Feldrich, ktorý hraničí z Lichtenštajnskom. Tu posledný krát tankujeme plnú nádrž za lepšiu cenu, pretože vo Švajčiarsku benzín pod 1,6 € za liter nekúpite. Tiež sme kúpili švajčiarsku diaľničnú známku, za ktorú sa dalo zaplatiť v eurách.

Prechádzame cez Vadúz, hlavné mesto Lichtenštajnska. Je tu prekrásna príroda, dobre udržiavané komunikácie a čisté prostredie. Rovnako je na tom aj Švajčiarsko. Jednu vec ale musím podotknúť, Švajčiari sú mega opatrní a spomalení vodiči, napr. mimo obce je rýchlosť 80 km/hod. (u nás 90 km/hod.) a oni jazdia maximálne 70 km/hod., čo je dosť obmedzujúce, keď si predstavíte, že za sebou máte už 650 km a chcete rozložiť stan aspoň do západu slnka. Potom už neostáva nič iné iba sa ukľudňovať slovami „hlavné je, aby sme prišli do cieľa v poriadku“. Hodinu a pol pred príchodom do kempingu prechádzame cez horský priesmyk Gletsch, ktorý niekoľko krát prekonáva tisícovú nadmorskú výšku. Ideme cez prekrásne jazero s priehradou Grimselsee, kde si ešte urobíme pár záberov a pomaličky schádzame kľukatou cestou do mestečka Brig, kde strávime najbližšie 3 dni.

gletsch-horsky-prechod-jazero-grimselsee
Gletsch je jeden z najkrajších horských prechodov Švajčiarska

Do Campingu Thermal Brigerbad konečne prichádzame o 20:00 hod. Anka ide vybaviť formality ohľadom  ubytovania v kempe a ja zatiaľ hľadám voľné miesto, ktoré je rovné a blízko elektrickej prípojky. Pani na recepcii bola príjemná, ovládala plynule nemčinu, angličtinu a francúzštinu. Radosť komunikovať. Po vybalení stanu a prípravy večere ešte oddychujeme s vychladeným pivkom v ruke, sledujeme krásny západ slnka a užívame si zaslúžený oddych po náročnej ceste.

Výstup na vrchol Gornergat v oblasti Zermattu

Následujúci deň vstávame skoro ráno (nie že by sa nám bohvieako chcelo po včerajšom 13 hodinovom cestovaní) a chystáme sa na turistiku na Gornergat (3135 m n.m.). Toto turisticky vyhľadávané pohorie leží len kúsok od Zermattu. Dostanete sa tam tak, že auto odstavíte v parkovacom dome v meste Täch (cena celodenného parkovania je 7 €), odkiaľ cestujete vlakom do Zermattu. Táto obec je posledné miesto, kam sa dostanete autom, ďalej už iba vlakom.  V Zermatte je potrebné prestúpiť na zubačku smer Gornergat. My sme si ale vybrali trošku ťažšiu alternatívu a vystúpili sme na zastávke Riffelberg, ktorá je predposledná. Počas celej cesty zubačkou ľudia cez okno fotili Matternhorn ako zmyslov zbavení, cca tak 50 záberov za minútu, na čom sme sa dobre bavili s inými spolucestujúcimi. Keď sme vystúpili, naskytol sa nám prvý krásny pohľad na majestátny Matternhorn.

riffelberg-vystup-k-jazeram-riffelsee
Riffelberg – jedna zo zastávok zubačky zo Zermattu na Gornergat

Vydali sme sa teda smer jazerá Riffelsee, odkiaľ sú výhľady ešte krajšie. Odporúčame vám ísť k jazerám čo najskôr, pretože na obed už sú plné turistov. Hneď na začiatku túry pokračujte podľa smerových tabúľ k jazerám, kam vedie nenáročná turistická cestička a hneď sa vám naskytnú takéto krásne výhľady. V pozadí môžete vidieť kaplnku Bruder Klaus kapelle Riffelberg a nad ňou vrcholky štítov Ober Gabelhorn (4073 m n.m.), Pointe de Zinal (3790 m n.m.), za ním v oblakoch Dent Blanche (4358 m n.m.) a úplne naľavo Matternhorn (4478 m n.m.).

panorama-majestatneho-matternhornu
Panoráma majestátneho Matternohrnu

pohlad-na-majestatny-matternhorn
Pohľad na Matternhorn kúsok pred jazerami

anka-pri-jazere-riffelsee-svajciarsko
Pri malom jazere Riffelsee

denis-pri-jazere-riffelsee-svajciarsko

Najradšej by sme tam ostali celý deň, pretože výhľady boli naozaj neskutočné, ale keďže bolo silné slnko a boli sme hladní, pokračovali sme na vrchol Gornergatu 3136 m n.m.

riffelsee-zermatt-vyhlad-na-matternhorn
Riffelsee v oblasti Zermatt s výhľadom na Metterhorn

Stúpanie nebolo náročné, ale nadmorská výška nám dala zabrať. Po pravej strane vidíte malú zastávku ozubnicovej železnice Rotenboden, odkiaľ trať pokračuje do cieľovej stanice.

matternhorn-z-pohoria-gornergat
Matternhorn z pohoria Gornergat

Na vrchole sa nachádza okrem stanice hvezdáreň, malá kaplnka, reštaurácia a obchodíky so suvenírmi. Kaplnka je jeden z najvyššie položených v celých Alpách. Taktiež je tam vybudovaná „plošina“ s lavičkami, kde si môžete dať obed. Kopce, ktoré vás obklopujú sú znázornené a pomenované na kovových platniach, takže máte super prehľad o názvoch a nadmorských výškach vrcholov.

hvezdaren-na-vrchole-gornergat
Hvezdáreň, reštaurácia a hotel na vrchole Gornergat

kostol-na-vrchole-gornergat
Kaplnka na vrchole Gornergatu

gornergat-vrchol-kopca
Vrchol Gornergat 3136 m n.m.

Z vrcholu je vidno okolitú ľadovcovú dolinu a ľadovec Grenzgletscher s vrcholmi Monte Rosa (4637 m n.m.) a Parrotspitze (4443 m n.m.).

gornergat-vyhlad-na-ladovec-alp
Gornergat s výhľadom na ľadovec Grenzgletscher

Dole sme schádzali druhou stranou a trvalo nám to asi hodinku. Počkali sme na zubačku do Zermattu a odtiaľ na vlak do Tächu. Táto cesta stála 75 € na osobu (spiatočný), na stanici nájdete automaty, kde sa dajú kúpiť lístky a môžete platiť aj kartou.

zermatt-zostup-z-gornergat
Zermatt a zostup z Gornergatu opačnou stranou

svajciarsko-a-priroda-zermattu
Švajčiarsko ma prekrásnu krajinu – stanica Riffelberg

Z parkoviska v Tächu sme išli rovno do kempu, kde sme dali sprchu, obed a pivko. Denis mal večer úpal, lebo si zabudol zobrať čiapku a tých pár hodín na silnom horskom slnku ho dostalo. Večer sme už iba sedeli pri sviečke a sumarizovali ďalší vydarený deň v prírode. Zajtra nás čaká výstup na najdlhší 500 m vysunutý most pre peších v Európe Charles Kuonen Hängebrücke am Europaweg, na ktorý sa ide z obce Randa. Pre lepšiu predstavu pridávame mapu výstupu na Gornergat 3136 m n.m.

Anka a Denis

mapa-vystupu-na-gornergat
Mapa výstupu na Gornergat 3136 m n.m.

ZADARMO ITINERÁR NA STIAHNUTIE

STIAHNITE SI ITINERÁR ŠESŤDIELNEJ SÉRIE ČLÁNKOV O ŠVAJČIARSKU A RAKÚSKU, KDE SA DOZVIETE MNOŽSTVO DÔLEŽITÝCH INFORMÁCIÍ. NAPRÍKLAD KOĽKO NÁS TO CELE STÁLO, KDE SME BOLI UBYTOVANí ALEBO AKÉ MIESTA SME NAVŠTÍVILI.