Amsterdam sa zaradil medzi naše najobľúbenejšie veľkomestá a určite sa tam plánujeme v budúcnosti ešte raz vrátiť. Získal si nás svojimi originálnymi tehlovými domami, kontrastom starej a modernej architektúry, bohatou kultúrou, históriou a predovšetkým uvoľneným spôsobom života, ktorý v iných častiach Európy nezažiješ.
Prehliadku Amsterdamu sme si naplánovali počas nášho výletu s Ankou v Holandsku. Prišli sme na pozvanie našich dobrých kamarátov, ktorí žijú v mestečku Rhenen, ktoré leží asi 50 km juhovýchodne od Utrechtu. Výlet sme si naplánovali na 4 dni. V piatok doobeda sme odlietali z Viedne spoločnosťou WizzAir do Eindhovenu. Cesta lietadlom bola krátka, trvala iba hodinu a pol. Cena letenky bola necelých 33 € na osobu vrátane spiatočného letu a všetkých letiskových poplatkov.
Z letiska v Eindhovene sme pokračovali autobusom číslo 401 na železničnú stanicu (cena 4 € na osobu), odkiaľ nám poobede odchádzal vlak do Rhenenu. Z letiska sa dá prestúpiť rovno na vlak. To sme si ale uvedomili až keď sme prišli do cieľa. Všetky informačné tabule sú tu prehľadné a rýchlo sa zorientuješ. V Holadnsku chodí doprava načas, preto sme boli za 45 minút na prestupnej stanici v Utrechte, odkiaľ nám išiel vlak rovno do Rhenenu. Celá cesta vlakom nás vyšla 21 € a trvala nám hodinu a pol. Cestovanie nám zabralo veľa času, boli sme trochu unavení, tak sme sa večer len prešli po Rhenene a dali si pivko na dobrú noc. Uvedomili sme si, že je veľká výhoda, ak cestuješ niekam, kde máš priateľov, zážitky sú autentickejšie a krajinu ti ukážu v úplne inom svetle ako keď ju skúmaš sám.
Ďalší deň doobeda sme sa autom vybrali do Amsterdamu. Z mestečka Rhenen je to 87 km a po diaľnici sme to zvládli do hodiny. Auto sme nechali zaparkované v severnej časti Amsterdamu – Disteldorp. Za celodenné parkovanie tu zaplatíš 7 €. Holanďania ovládajú veľmi dobre Angličtinu a Nemčinu, takže problém s dohovorením mať nebudeš.
Prechádzame parkom, všade naokolo vidíme veľmi dobre vybudovanú sieť cyklochodníkov a ciest. Väčšina ľudí tu jazdí na bicykli, či už do práce, do školy, alebo večer do baru. Je to niečo úplne iné ako sme zvyknutí napríklad na Slovensku alebo v Česku. Problém je v tom, že tu jazdia ako blázni, bez pravidiel. Chvíľu nám trvalo kým sme si na to zvykli. Cyklista tu má vždy prednosť, či už na kruhovom objazde, alebo na križovatke.
Na druhú stranu kanálu pravidelne premáva trajekt, ktorý je zadarmo a odvezie naraz motorky, bicykle aj ľudí. Vystupujeme kúsok od hlavnej stanice na Veer Centraal Station. Ešte sa pokocháme na kanál Het Ij a ideme rovno do centra. Vedľa stanice sa nachádza niekoľko podlažné a zároveň najväčšie parkovisko bicyklov v Holandsku.
Amsterdam najlepšie spoznáš ak tu stráviš aspoň dva dni, pretože za jeden deň sa to všetko stihnúť nedá. Úplne najlepšou možnosťou, ako sa tu zorientovať, je chodiť všade pešo alebo na bicykli. Môžeš si prenajať napríklad čln a plaviť sa po okolitých kanáloch (cca 16 € na pol hodinu). Celé mesto je nimi prepojené, ako jedna veľká sieť vodných cestičiek.
Za chvíľu prichádzame k budove kráľovského paláca Koninklijk Paleis na námestí Dam. Tento objekt je považovaný za najvýznamnejšiu historickú pamiatku Holandska. Zaujímavosťou je, že celý objekt bol postavený na vode a leží na 13 659 drevených pilotoch. Oproti palácu sa rozprestiera socha, ktorá bola postavená v roku 1956 a bola venovaná obetiam 2 sv. vojny. Z námestia Dam sme sa presunuli ku mostu Varkenssluis, odkiaľ sme sledovali krásu kanálov a mestský život. V meste je neustále veľké množstvo turistov, partičiek lúčiacich sa so slobodou a skupiniek vysedávajúcich v coffee shopoch.
Ako vznikol Amsterdam, od histórie až po súčasnosť
Prvá písomná zmienka o Amsterdame pochádza z roku 1000. Za tú dobu bolo v meste postavené veľké množstvo odvodňovacích kanálov na kontrolu hladiny vody. Holanďanov to stálo veľa peňazí a úsilia. Práve vďaka tomu môžeme dnes mestom len tak prechádzať. V roku 1808 sa stal hlavným mestom Holandska. Parlament, vláda a monarcha sídli dodnes v Haagu. Mesto počas histórie sužovalo viacero vojen, nepokojov a mor, ktorý zabíjal v celej Európe. Významným panovníkom bol Floris V, ktorý dal v roku 1275 obyvateľom mesta slobodu. Koncom 17. storočia dochádza k významným zmenám. Do mesta prúdia obchodníci, presúvajú sa tu vzdelaní ľudia, utečenci a židia. Za krátky čas sa stáva najbohatším mestom Európy, vďaka svojej polohe sa stáva križovatkou námorných ciest. V roku 1815 oslabujú mesto Napoleonské vojny. Vybudoval sa kanál, ktorý spojil Amsterdam s riekou Rýn a prepojil sa s Dunajom. Prvá svetová vojna nemala na mesto taký vplyv ako druhá. Nemci totiž za krátky čas obsadili celé Holandsko a z mesta deportovali 100 tisíc židov. Medzi nimi aj Annu Frankovú, ktorá je známa po celom svete svojim denníkom o živote židov počas 2 sv. vojny. V Amsterdame sa nachádza Múzeum Anny Frankovej, ktoré sa nám nepodarilo navštíviť, keďže lístky sa kupujú aj mesiac dopredu. V súčasnosti je to veľmi vyspelé multikultúrne mesto, vďaka narastajúcemu obchodu, turizmu a dôležitým dopravným uzlom.
Naša cesta štvrťou De Wallen pokračuje k mostu Odekerksburg, kde sme si spravili krátku prestávku a podaktorí išli na záchod. Pikoškou je, že záchody sú iba pre pánov a sú skoro na každom rohu na verejnom priestranstve, teda aj pred kostolom. Po našej pravici vidíme gotický kostol Oude Kerk, ktorý bol postavený v roku 1306 a je zároveň najstaršou stavbou v Amsterdame. Celá štvrť je charakteristická veľkým počtom coffee shopov a nevestincov. V okolí kostola sa nachádza hneď niekoľko zaujímavých uličiek, o ktorých si povieme nižšie.
Red light district alebo ,,štvrť červených lampiónov,, leží v najväčšej a najznámejšej mestskej časti De Wallen. Je známa množstvom sexshopov, múzeí so sexuálnou tematikou, sex predstavení a kabín s veľkými oknami a výkladmi s červenými svetlami otočených priamo do mestských ulíc, odkiaľ prostitútky lákajú svojich zákazníkov. V Holandsku je okrem marihuany povolená aj prostitúcia a tak štát získava nemalé peniaze. Tento systém bol legalizovaný a regulovaný od roku 1988. Znížila sa kriminalita, obchod z bielym mäsom a pašeráctvo. Naopak sa zvýšila bezpečnosť prostitútok a ich klientov. Väčšina žien nemajú šéfa tzv. pasáka. Určujú si sami pracovný čas a tešia sa zo slobody. Na oplátku architekt Els Rijerse postavil sochu ktorá symbolizuje rešpekt a úctu k prostitútkam.
Po krátkom čase sa presúvame ku hradu Waag na námestie Nieuwmarkt. Waag je budova, ktorá bola postavená v 15. storočí a slúžila ako mestská brána. Bola súčasťou hradných múrov Amsterdamu. Okrem iného slúžila aj ako cechová hala, múzeum, požiarna zbrojnica či divadlo.
Určite vieš, že v Holandsku je marihuana legálna, pri sebe môžeš mať 5g, ale fajčiť by si ju mal iba v kaviarňach na to určených – coffee shopoch. Tiež v nich zoženieš rôzne koláčiky, alebo dokonca aj pizzu, kde je pridané konope. V Amsterdame ich nájdeš až 200. Ak sa v tom veľmi nevyznáš, tak ich od ostatných kaviarní ani nerozoznáš. Úplne prvý coffeeshop založil Henk Vries, sponzor hokejového klubu Amsterdam Bulldog. Práve preto nesú názov The Bulldog. Nachádza sa tu veľa podnikov, my sme si vybrali The Jolly Joker. Aby ste do takéhoto podniku mohli vstúpiť, musíte mať aspoň 18 rokov a nesmiete vo vnútri konzumovať tvrdý alkohol.
Amsterdam ponúka úplne iný pohľad na život a kultúru. No napriek tomu má svoje čaro, ktoré dostane každého turistu či návštevníka. Ako som už spomínal, pre dokonalý zážitok ti tu odporúčame zostať minimálne dva dni a aj to pravdepodobne nestihneš všetko prejsť. Do tohto mesta sa vrátime aj v budúcnosti a doplníme ešte ďalšie zaujímavé fakty.
Ak sa ti náš článok páčil, podpor nás na sociálnych sieťach alebo nám napíš. Ak ťa Holandsko zaujalo a chceš sa o tejto krajine dozvedieť viac, prečítaj si ďalší článok o Eindhovene, Wageningene a Rhenene. Pod článkom nájdeš ešte užitočné informácie, napríklad mapku staníc, liniek metra a mapu centra Amsterdamu.
Anka a Denis