Adršpašské a Teplické skaly

Milujeme predĺžené víkendy, keď si vieš zobrať pár dní voľno a vypadnúť z mesta na mini dovolenku a spoznávačku. Takto to bolo aj na konci augusta. Pôvodne sme plánovali cestu do Slovinska, ale podľa predpovede nehlásili najlepšie počasie, tak sme si narýchlo našli miesto v Česku, kam sme chceli už veľmi dlho ísť. Tentokrát sme nešli iba my dvaja, išli s nami kamaráti. Bola to vcelku dosť narýchlo zbúchaná cesta. Nájsť miesto, nájsť kemp, najlepšiu cestu tam a veci okolo toho. Pôvodne sme chceli ísť pod stan, ale po blúdení na internete sme našli super ubytovanie bez nutnosti mrznúť.

Auto praskalo vo švíkoch a my sme sa skoro ráno vydali na cestu do mesta Teplice nad Metují. Ten, kto už toto miesto navštívil vie, že neďaleko sa nachádza obec Adršpach a legendárne Adršpašské skaly, na ktoré som sa neskutočne tešila. Cesta trvala cca 4 a pol hodiny, ale bola zaujímavá, príroda s jesenným nádychom jej dodávala atmosféru. Keď sme prechádzali cez Brno, tak sme trošku poblúdili, ale google mapy nás nesklamali.

Pred cestou sme si rezervovali miesto v autokempe Bučnice, majú tam malé chatky, ktoré pripomínajú táborové časy z detstva. Vybrali sme si túto chatku a urobili sme dobre. Chatky boli čisté, nový nábytok a super atmosféra. Kemp sa nachádza vedľa trate, ale výrazne nás to nerušilo, vyvažoval to potôčik za chatou. Po ubytovaní sme sa ponáhľali spraviť večeru, predsa len, dorazili sme tam okolo pol tretej poobede. Obrovská výhoda bola tá, že cca 15 minút od kempu nájdete vstup do Teplických skál. Popravde, my sme vedeli iba o tých Adršpašských, ale to, čo sme tam uvideli, nás úplne dostalo.

Pôvodne sme tam chceli ísť po šiestej hodine, vtedy sa už neplatí vstupné, ale išli sme skôr, za svetla. Prekvapila ma možnosť nainštalovať si aplikáciu, ktorá vám podá výklad a popisy miest, kde sa práve nachádzate. Vypočujete si tak rôzne legendy, povesti, geologickú charakteristiku oblasti a veľa ďalších zaujímavostí.

Prírodná rezervácia Adršpašsko – Teplické skaly sa nachádza medzi hrebeňmi Orlických hôrKrkonošmi. Chránená je od roku 1933. Nachádza sa tu najväčší eróziou vytvorený pieskovcový skalný komplex v Česku. Pieskovce sedimentovali koncom geologického obdobia kriedy v tektonickej zníženine v rámci Českého masívu.

Turistická mapa Adršpašsko-teplických skál

Staré povesti hovoria sami za seba

„Dodnes ľudia nazývajú Teplické aj Adršpašské skalné labyrinty skalnými mestami. Jedna stará povesť tvrdí, že na mieste oboch skalných miest stáli vraj za dávnych čias dve skutočné mestÁ. Mali veľmi dôležitú strategickú polohu, lebo celá zem bola obklopená nepriepustnými horami a lesmi a iba týmito mestečkami sa k nim mohol votrieť nepriateľ. A ako povesť hovorí, už naši predkovia sa nechali čas od času presvedčiť a za nemalú odmenu pustili nepriateľa do našej vtedy bohatej krajiny. Nepriateľ v krajine vyčíňal, raboval a sužoval ľud. Na takéto správanie sa rozhneval jeden boh našich predkov a rozkázal, aby obe mestá skameneli. Sotva vyriekol svoje prekliatie, stalo sa. Domy, kostoly, ľudia, zvieratá – všetko v tom okamihu skamenelo.“

Spoznávame Teplické skaly a krásy okolia

Vstup do Teplických skál stojí 100 Kč (čo je 3,90 €), prehliadka trvá cca 2-3 hodiny po modrej turistickej značke (pozri turistickú mapu Teplické skaly). Keďže sme tam išli pred šiestou hodinou večer, stretli sme na trase pomerne málo ľudí, o to zaujímavejšia bola celá prechádzka.

Ten, kto toto miesto nenavštívil a prvý krát uvidí tieto skaly, ostane iba v nemom úžase, ako takáto krása mohla vôbec vzniknúť. Ťažko sa to popisuje slovami, preto si pozrite fotografie, ktoré nedokážu zachytiť ich skutočnú krásu, ale pre predstavu stačia. Hneď na začiatku sme vyšli po množstve schodov na vyhliadku zrúcaniny hradu Strmeň, z ktorej bol nádherný výhľad. Neodporúčam to ale ľuďom, ktorí sa boja výšok, aj ja som mala na mále.

Skaly, ktoré sme po ceste videli, pomenovali podľa toho, na akú vec, zviera alebo človeka sa podobajú. Videli sme koňa, pandu, ľadového medveďa, slovenský znak a veľa ďalších. Prechádzali sme skalami a nevedeli, na ktorú stranu sa máme pozerať, obklopovala nás samá nádhera, zelené chodníčky, stromy, zátišia a slnkom osvietené skaly.

Táto oblasť je rajom pre horolezcov, skoro na každej skale sme videli ich pomôcky, pár sme ich aj videli liezť v okolí chrámovej steny pri západe slnka. Čistá idylka.

Po asi 2 hodinách sme sa vrátili do kempu, dali sme si sprchu a pivko. Na sprchovanie sme si museli kúpiť žetóny, jeden za 20 Kč (0,80 €) a voda tiekla 5 minút, čo úplne stačilo. Na ďalší deň nás čakali Adršpašské skaly, ktoré boli vzdialené asi 15 minút autom z kempu Bučnice.

Adršpašské skaly sú dominantou Česka

Na ďalší deň sme sa hneď po raňajkách vybrali preskúmať Adršpašské skaly. Veľká výhoda je to, že pri vstupe nájdete bezplatné parkovisko. Privítala nás krásna drevená vstupná brána, za vstup sme zaplatili 120 Kč (čo je 4,70 €). Veľmi sa nám páčilo to, že ako o Teplické, tak aj o Adršpašské skaly sa vzorne starajú, je tam krásne čisto, upravené chodníčky, všade sú zrozumiteľné smerové tabule.

Hneď na začiatku sme uvideli jazero Pískovna, čo je zatopený lom, k nemu sa ešte dostanem, cestou naspäť sme sa okolo neho prešli.

Komplex skál viackrát navštívil aj Johann Wolfgang Goethe, nemecký básnik, dramatik, humanista, vedec, politik a mysliteľ. Ako v Teplických skalách, tak aj tu nájdete bustu a pripomienku tohto okamihu.

Ďalšia atrakcia je plavba po skalnom jazierku. Tam zaplatíte 50 kč (čo je 1,90 €), a za odmenu si vypočujete vtipný a záhadami opradený výklad od pána, ktorý vás sprevádza. Zaujímavá bola aj skala nazývaná Myšia diera, kde sme museli prejsť cez cca 40 cm štrbinku medzi skalami, čo bolo pekné ukončenie trasy. Pre zaujímavosť, Myšiu dieru aj Gotickú bránu môžete vidieť v prvej časti filmu Narnia.

Na okružnej trase bolo dosť veľa ľudí, ale bolo to tam veľmi pokojné, všetci si s úžasom obzerali skaly, ktoré boli skoro rovnaké ako Teplické, ale tu to bolo ešte troška masívnejšie. Viac skál, viac legiend, nápisy na skalách z dávnych čias, točité chodníčky, množstvo rebríkov a žiadni horolezci.

Skaly lemuje riečka Metuje, ktorá, keď je obdobie dažďov, dosiahne výšku aj vyše metra. Po ceste sme videli skalu, kde bola naznačená výška hladiny počas prietrže mračien v roku 1844 (cca 2 a pol metra).

Nájdete tu aj vodopády, väčší a menší. My sme zrejme vystihli obdobie, kedy bolo suchšie a vodopád bol „mimo provoz“, ako bolo uvedené na tabuľke vedľa neho. Vodopád nájdete v malej jaskynke, ktorá je celá obrastená machom a je to tam naozaj nádherné.

Na záver sme sa ešte prešli okolo jazera, kde sme videli množstvo rýb a kačiek, ktoré ľudia kŕmili aj napriek zákazom. Po výlete sme sa išli najesť do reštaurácie Kalírna, ktorú odporúčame, super jedlo, milá obsluha a prijateľné ceny.

Každému, kto má rád tajomnú prírodu a jej krásy, odporúčame výlet na tieto miesta, je to naozaj nezabudnuteľný zážitok a sme radi, že sme to videli. Okruhy zvládnu aj rodinky s už trošku väčšími deťmi a tiež aj starší ľudia.